عمر مفید ساختمان‌ ها در ایران چقدر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عمر مفید ساختمان‌ که به عنوان سرمایه‌های ملی یک کشور شناخته می‌شود در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته کمتر است و همین معضل باعث شده هزینه مسکن در کشور زیاد باشد.
عمر مفید ساختمان‌

عمر مفید ساختمان‌ در ایران یک سوم استاندارد جهانی است. درحالی که هر روز بر تعداد ساختمان های با عمر بیش از ١٠٠ سال در دنیا افزوده می شود، عمر مفید ساختمان در ایران به طور میانگین ۳۰ سال ارزیابی شده است. حتی پیش‌بینی می‌شود که با ورود افراد بدون صلاحیت و غیرمتخصص به بازار ساخت و ساز این رقم به کمتر از ٢٠‌سال هم کاهش یابد.

این زنگ خطر درحالی به صدا درآمده که ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هرگونه دخالت افراد بدون صلاحیت را در حوزه ساخت‌وساز منع کرده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرآنلاین ، امیر علی فهیمی عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو انجمن انبوه سازان گفت: عمر مفید ساختمان‌ ها در ایران پایین است و ما می‌توانیم با صدور شناسنامه فنی مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

فهیمی توضیح داد: یکی از معضلات ساختمان، پایین بودن عمر واحدهای مسکونی است به طوری که در ایران عمر ساختمان‌ ها یک سوم عمر ساختمان‌های سایر کشورها است.

توجه به عمر مفید ساختمان‌ به عنوان سرمایه‌های ملی کشور

وی اظهار کرد: برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ که به عنوان سرمایه‌های ملی کشور شناخته می‌شوند نیاز است که از متخصصان کارآمد این حوزه استفاده شود.

فهیمی بر لزوم صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: با استفاده از شناسنامه فنی ساختمان‌ها، عمر مفید واحدها افزایش و سرعت ساخت و ساز در کشور بیشتر می‌شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نامتناسب بودن مسئولیت ها در حوزه صنعت ساختمان اشاره کرد و افزود: متاسفانه شکاف بسیار بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد شده و ما برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید از استارت‌آپ ها استفاده کنیم.

آنچه مشخص است اینکه متأسفانه هنوز ساختمان سازی در کشورما به روش سنتی صورت می‎گیرد و استفاده از روش های مدرن نتوانسته به صورت جامع اجرایی شود بنابراین عمده ساخت و ساز ها در ایران بومی و سنتی است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…