چگونه خیانت همسر خود را ثابت کنیم؟

۱۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر متاسفانه زن یا مردی متوجه شود که همسرش به او خیانت می‌کند، باید در مرحله اول راه‌های اثبات خیانت همسرش را بشناسد و بعد بتواند اقدام به طرح شکایت بر علیه همسر خود نماید.
نحوه اثبات خیانت همسر

خیانت مفهومی عام است که شامل تمامی روابط نامشروع مانند زنا و غیره می‌گردد. به‌طور کلی هرگونه روابط خارج از عرف و خارج از چارچوب خانواده، شامل تمامی تعاملات نامشروع میان زن و مردی که به یکدیگر محرم نیستند مانند ارسال پیامک‌ها و عکس‌های مستهجن و غیره خیانت به همسر تلقی می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه اثبات خیانت همسر می‌پردازیم.

مدارک لازم برای اثبات خیانت مرد چیست؟

خیانت مرد را از راه‌های زیر می‌توان اثبات کرد:

  • خود مرد در دادگاه اقرار کند که مرتکب رابطه نامشروع شده است.
  • با وجود اینکه ازدواج مجدد مرد نیازمند رضایت همسر اول است اما ممکن است مرد بدون رعایت شرایط قانونی ازدواج دائم یا موقت کرده باشد. دراین‌صورت با ارائه صیغه‌نامه در عقد موقت یا شناسنامه مرد در مورد ازدواج دائم، می‌توانید خیانت او را اثبات نمایید. در این موارد هر چند مرد خیانت کرده است ولی چون رابطه مشروع بوده است، مرد مشمول جرم رابطه نامشروع نمی‌شود.
  • برای اثبات اینکه مرد مرتکب زنا شده یا باید خود او ۴ بار اقرار به زنا کند یا ۴ مرد عادل یا ۳ مرد و ۲ زن، به انجام زنا توسط او شهادت دهند. تعداد شهود امری است که در شرع و قانون پیش‌بینی شده است.

سوالی که معمولا پرسیده می‌شود این است که آیا به استناد فیلم، عکس، صدای ضبط شده، اسکرین‌شات و غیره می‌توان خیانت شوهر را اثبات کرد؟

در پاسخ باید گفت که موارد یاد شده نشانه‌هایی مبنی بر انجام خیانت هستند اما برای قاضی دلیل محسوب نمی‌شوند. قاضی نمی‌تواند به استناد آن‌ها رای صادر کند.

نحوه اثبات خیانت

طلاق در صورت خیانت مرد 

در قانون و همچنین در سند ازدواج در خصوص سوء‌معاشرت صحبت شده است. سوء‌معاشرت در واقع همان خیانت است. در قسمت شروط ضمن عقد نکاح در عقدنامه، در بند ب، مورد دوم از سوء‌معاشرت مرد صحبت کرده است.

یعنی اگر زن بتواند سوء‌معاشرت و روابط نامشروع همسر خود را به اثبات برساند، شرط ضمن عقد محقق شده و زن می‌تواند درخواست طلاق دهد.

همچنین در بند ب مورد ۱۲ سند ازدواج به موضوع ازدواج مجدد مرد پرداخته شده که اگر مرد بدون رضایت زن مجددا ازدواج کند، زن می‌تواند درخواست طلاق نماید.

ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نیز در موارد ازدواج مجدد مرد به زن این حق را می‌دهد که از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش نماید.

اثبات خیانت همسر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مهریه زن دوم را بعد از فوت مرد، چه کسی باید پرداخت کند؟ را مطالعه کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ب٫ظ

  3. روح انگیز

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    نوشتین چگونه خیانت همسررا اثبات کنیم چه راه حلی دادید کدام خیانتکاری میاد اقرارکنه کسی که خیانت میکنه سه نفرو باخودش میبره که تماشاکنن عکس وفیلم هم که ملاک نیست شوهرم بایکی چت میکنه بایکی دیگه درواتساپ سکس تصویری میکنه ومدام زیرش میزنه بانعره زدن زیربارنمیره یکی بمن بگه چطورثابت کنم ولی اگرزن اتفاقی چشمش به مردی بیفته وبگذره شوهرمیتونه ادعای حیثیت کنه وشاهدهم لازم نیست دادگاه هم چشم بسته قبول میکنه خب چون همیشه زن دردین اسلام توسری خور ومظلوم بوده حتی اگر صدسروگردن ازمرد بالاترباشه

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

      سلام، شما برای اثبات خیانت همسرتان از طریق واتساپ و غیره می‌توانید اقدام کنید. اثبات رابطه نامشروع از طریق پیام‌های واتساپ یا هرگونه نرم افزار دیگری که در فضای مجازی کاربرد دارد مانند تلگرام و اینستاگرام و غیره امکان پذیر است. قاضی پرونده تمام پیام‌های رد و بدل شده را بررسی می‌کند و طبق آن‌ها رای صادر می‌کند.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۱۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۴۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  10. مسیح

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۵ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  11. مسیح

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۵ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  12. محبوبه شهرازی برای من خیانت کرد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …