آیا تغییر رنگ ادرار خطرناک است؟

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک فرد میانگین هر روز پنج تا شش بار ادرار می‌کند، اما معمولا افراد به ادرارشان توجهی ندارند، مگر اینکه تغییر رنگ ناگهانی در آن رخ دهد.
تغییر رنگ ادرار

با اینکه ممکن است شنیده باشید، ادرار بی‌رنگ شاخص سلامت است، وجود طیفی از رنگ‌ها در ادرار می‌تواند قابل‌قبول باشد. برخی از بیماری‌ها می‌توانند رنگ ادرار را تغییر دهند، اما بسیاری از موارد تغییر رنگ ادرار هم هست که دلایل پزشکی ندارد. به‌طورکلی رنگ ادرار بسته به میزان آب بدن شما تغییر می‌کند و تغییرات گذرا نباید باعث نگرانی شما شود. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی خطرناک بودن یا نبودن تغییر رنگ ادرار می‌پردازیم.

رنگ قرمز ادرار

اگر رنگ ادرار زرد باشد

اگر به‌اندازه کافی مایعات در بدنتان وجود دارد، ادرار شما احتمالا بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن خواهد بود. هنگامی‌که مایعات بدن کم باشد، کلیه آب را در بدن نگه می‌دارد و رنگ ادرار تیره‌تر خواهد بود.

اگر رنگ ادرار نارنجی باشد

یکی از شایع‌ترین علت‌های ادرار نارنجی‌رنگ مصرف داروها است. مثلا یکی از عوارض جانبی داروی فنازوپیریدین یا پیریدیوم که برای عفونت‌های دستگاه ادراری تجویز می‌شود، تغییر رنگ ادرار به نارنجی متمایل به قرمز است. این تغییر رنگ مشکلی ایجاد نمی‌کند و نشانه آن است که دارو دارد کارش را انجام می‌دهد و پس از قطع دارو رنگ ادرار به حالت عادی باز خواهد گشت. مصرف مقادیر زیاد برخی ویتامین‌ها نیز می‌تواند باعث این تغییر رنگ به زرد روشن یا نارنجی شود.

تغییر رنگ ادرار طبیعی است؟

اگر ادرار به رنگ آبی یا سبز باشد

داروهایی ازجمله برخی از داروهای بیهوشی مانند پروپوفول، گاهی باعث تغییر رنگ ادرار به رنگ آبی می‌شوند. همچنین برای افرادی که برخی از اعمال پزشکی یا جراحی را انجام می‌دهند، پزشکان گاهی رنگ‌های معینی را برای تصویربرداری استفاده می‌کنند که ممکن است رنگ ادرار را به رنگ آبی درآورد.

اگر رنگ ادرار قهوه‌ای شود

اگر مایعات کافی در بدن شما وجود نداشته باشد، ممکن است رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. رنگ قهوه‌ای تیره ادرار بیانگر ننوشیدن مایعات کافی و غلیظ شدن بیش‌ازحد ادرار است. اما اگر به‌طور مرتب آب می‌نوشید و بازهم رنگ ادرارتان قهوه‌ای است، ممکن است اخیرا مقدار زیادی بلک‌بری (یک میوه تمشک مانند) خورده باشید، در این صورت تغییر رنگ ضرری ندارد. برخی از اختلالات کبدی و کلیوی و نیز عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای تیره در ادرار شوند و مراجعه به دکتر را ضروری می‌کنند.

اگر ادرار کدر شده باشد

کدر شدن ادرار و احساس سوزش یا اشکال در ادرار کردن می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مجاری ادراری باشد.

اگر ادرار تیره یا قرمز باشد

رنگ قرمز ادرار ممکن است ناشی از خوردن مواد غذایی مانند برخی از سبزی‌ها مانند ریواس یا چغندر یا وجود خون در ادرار یا به‌اصطلاح پزشکی «هماتوریا» باشد. وجود خون در ادرار ممکن است علل گوناگون مربوط به مثانه یا کلیه داشته باشد، ازجمله سنگ‌های کلیوی، سرطان کلیه یا سرطان مثانه. یک شاخص اینکه رنگ تیره ادرار مربوط به خون است، تداوم این تغییر رنگ برای روزهای متعدد است. اگر رنگ قرمز روشن و خونی یا رنگ بسیار تیره ادرار برای چند روز تداوم داشته باشد، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

دلیل تغییر رنگ ادرار

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب این نوشیدنی کبد شما را از کار می‌اندازد! را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    عالی احسنت

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…