وراث چگونه می‌توانند از حساب متوفی برداشت کنند؟

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آن‌جایی‌که انحصار وراثت سپرده بانکی مراحل متعددی دارد سوالات زیادی نیز در ارتباط با آن به‌وجود می‌آید.
انحصار وراثت حساب بانکی متوفی

فوت یک عزیز علاوه بر اینکه بسیار ناراحت‌کننده و دردناک است، فرایندی حقوقی به نام انحصار وراثت را نیز به دنبال دارد. انحصار وراثت به این معنی است که وراث فرد و سهم هر یک از آن‌ها مشخص شود و در نتیجه وراث بتوانند برای تقسیم اموال فرد متوفی اقدام کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع انحصار وراثت حساب بانکی متوفی می‌پردازیم.

مراحل انحصار وراثت سپرده بانکی چیست؟

اگر بخواهید انحصار وراثت سپرده بانکی را انجام دهید لازم است گواهی انحصار وراثت را داشته باشید. درواقع، با داشتن این گواهی می‌توانید برای همه اموال فرد متوفی، چه سپرده بانکی و چه خودرو و ملک او تعیین تکلیف کنید. بنابراین، در ابتدا لازم است با مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت آشنا شوید. در ادامه به این مراحل پرداخته‌ایم.

مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی

پس از مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه مدارک، فرم درخواست انحصار وارثت را دریافت خواهید کرد. در این فرم لازم است مشخصات وراث و همچنین نسبت هر یک از آن‌ها با فرد متوفی را بنویسید. سپس این فرم را نزد خود نگه دارید زیرا در مراحل بعد به آن نیاز دارید.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی

این مرحله برای دریافت استشهادیه محضری انجام می‌شود و لازم است برای آن مدارک فرد متوفی و همه وراث و همچنین دو شاهد را همراه داشته باشید. پس از اینکه وراث در استشهادیه محضری توسط افراد شاهد تایید شدند دفتر اسناد رسمی استشهادیه را به شما تحویل می‌دهد.

انحصار وراثت حساب بانکی

مراجعه به اداره مالیات

در این مرحله لازم است مالیات بر ارث پرداخت شود. در ابتدا اموال فرد متوفی و سپس مالیات بر ارث هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود که برای اینکه بتوانید باقی مراحل را انجام دهید لازم است مالیات را پرداخت کنید.

 مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف

پس از اینکه همه مدارکی که در بالا ذکر شد را آماده کردید لازم است مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و مدارک را ارائه دهید. باقی اقدامات توسط شورای حل اختلاف انجام می‌شود. در این مرحله، آگهی درخواست انحصار وراثت توسط شورا در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. درصورتی‌که فردی به این آگهی اعتراض نکند گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود اما اگر فردی ادعا کند که یکی از وراث است و اسم او در درخواست مطرح نشده است پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌شود.

مراجعه به بانک

پس از اینکه گواهی انحصار وراثت را دریافت کردید می‌توانید همراه با رسید مالیات بر ارث به بانک مراجعه کنید و سهم خود از سپرده بانکی فرد متوفی را برداشت کنید.
از سوی دیگر، لازم است بدانید بر اساس قوانین جدید قبل از طی کردن مراحل انحصار وراثت سپرده بانکی می‌توانید هزینه دفن و کفن را از حساب فرد متوفی برداشت کنید. این قانون بدین دلیل تعیین شده است که گاهی اوقات، وراث مبلغ لازم برای دفن و کفن فرد متوفی را ندارند. بنابراین، لازم است این مبلغ را از حساب فرد متوفی بردارند. این برداشت از حساب زمانی مجاز است که شما مالیات بر ارث را پرداخته باشید.

حساب بانکی متوفی

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، دیه و قصاص، گاهی مجازات کتک زدن همسر است را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۵۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …