اختلال خود زشت پنداری چیست؟

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی افراد هستند که ظاهر خود را دائما مورد نقد قرار می‌دهند و این کار تا جایی ادامه‌دار می‌شود که به یک اختلال یا بیماری تبدیل می‌شود.
اختلال خود زشت پنداری در افراد

اختلال خود زشت پنداری یا بد شکلی در بین آقایان و در خانم‌ها بسیار شایع است. در این مطلب از مجله دلتا به بیان اختلال خود زشت پنداری در افراد می‌پردازیم.

اختلال خودزشت پنداری چیست؟

اختلال خود زشت انگاری اختلالی است که در آن افراد بر این باور هستند که زشت بوده و نقایصی در ظاهر آن‌ها وجود دارد.

اختلال خود زشت پنداری در افراد

بیشترین نگرانی افراد مبتلا به اختلال بد شکلی بدن چیست؟

تمرکز بیشتر این افراد بر روی سر و صورت است و معمولا نگرانی‌هایی که دارند بیشتر در مورد پوست، شکل و اندازه بینی و موهای آن‌ها است. اکثر این افراد در مهمانی‌ها چندین بار لباس خود را عوض می‌کنند. رژیم‌های سختی می‌گیرند، برنزه شدید می‌کنند، وزنه می‌زنند و عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند. این علائم می‌تواند آسیب‌های جدی به فرد وارد کند زیرا انجام این کارها حالت بیمارگونه به خود گرفته است.

علائم بیماری خود زشت انگاری یا بدشکلی بدن

افرادی که اختلال خود زشت پنداری دارند در پاسخ به نگرانی‌های ظاهری، نقاط بدن خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. یعنی اگر به بینی خود حساس هستند دائم بینی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. در آینه ظاهر خود را زیاد چک می‌کنند یا اینکه نقایص خود را از دیگران پنهان می‌نمایند. به‌عنوان مثال اگر به بینی خود حساس هستند از آرایش و گریمی استفاده می‌کنند که آن را بپوشانند. اگر به کچلی خود حساس هستند از کلاه‌گیس استفاده می‌کنند.

آیا جراحی باعث آرام شدن ذهن افراد مبتلا به این اختلال می‌شود؟

اگر با انجام اعمال جراحی آرامشی رخ دهد، موقتی است، چون اختلال خود زشت پنداری همچنان وجود دارد و درمان نشده است. بنابراین دوباره ممکن است فرد به قسمت دیگری از بدن خود حساس شود یا همان نقطه‌ای را که عمل کرده است دوباره مورد پسندش نباشد. البته ناگفته نماند که همه افرادی که اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی می‌کنند مبتلا به این اختلال نیستند.

آیا اختلال خود زشت پنداری قابل پیشگیری است؟

این بیماری قابل پیشگیری نیست اما قابل درمان است. بهترین درمان مراجعه به روان‌پزشک و استفاده از دارو و روان‌درمانی است. در صورت عدم مراجعه به روان‌پزشک چه مشکلاتی گریبان‌گیر فرد مبتلا به خود زشت پنداری خواهد شد؟

اگر این بیماری درمان نشده و پیشرفت کند، اوایل ممکن است نگرانی در مورد یک یا چند نقطه از بدن باشد اما در ادامه روند بیماری اشتغال ذهنی فرد در مورد ۵ تا ۷ نقطه از بدن خواهد بود.

اختلال خود زشت پنداری در افراد

دوره درمان بیماری خود زشت پنداری چقدر طول می‌کشد؟

دوران درمان‌شناختی و رفتاری بیش از ۱۰ تا ۲۰ جلسه می‌تواند باشد. درمان دارویی ۶ ماه تا یکسال زمان لازم دارد و در موارد عود بیماری مدت زمان فرق می‌کند.

نحوه برخورد اطرافیان با فرد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن باید چگونه باشد؟

تاییدی که دیگران با آن‌ها می‌دهند بیشتر به‌عنوان سم عمل می‌کند. زمانی که افراد مبتلا با این بیماری وارد پروسه درمان غیردارویی می‌شوند، درمانگر به آن‌ها می‌گوید که دنبال تایید دیگران نباشند.

شیوع و بروز این اختلال در زنان و مردان چگونه است؟

متوسط شروع این اختلال در سن نوجوانی بوده و در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. میزان شیوع آن در جوامع حدود ۷/۱ تا ۴/۲ درصد است که متوسط آن ۲ درصد است. یعنی از هر صد نفر دو نفر با این اختلال مبتلا هستند. اختلال خود زشت پنداری در پسران با کم پشت شدن موها، سایز کوچک آلت و حجم عضلانی کم باعث خود درگیری ذهنی می‌شود. در دختران نیز با وزن، سینه‌ها، لگن، پاها و موهای بیش از حد در بدن اشتغال ذهنی ایجاد می‌کند. دخترها هم با احتمال بیشتری بدن خود را مخفی کرده و خود را در آینه چک می‌کنند. شیوع بیماری در هر دو جنس خود را به این شکل نشان می‌دهد.

اختلال بدشکلی بدن

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۹ کلید طلایی برای شناخت خواستگار را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۰ ب٫ظ

  2. محوری

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۵۹ ق٫ظ

    سلام پسرمنم دچاراین مشکله ولی واقعا هیچ عیبی نداره هرچیم میگم بیابریم پیش روانشناس نمیاد به نظر شما چکارباید بکنم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب٫ظ

      امیدواریم راه‌حل خوبی برای رفع مشکلتون پیدا کنید دوست عزیز. بچه‌ها تو بعضی سنین روحیه حساس‌تری دارند. مثل یک دوست باهاش صحبت کنید.

      پاسخ

  3. مهمان

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ب٫ظ

    بهتر نیست یه دختر به وزن ایده آل برسه و عیب ظاهریش رو برطرف کنه ؟ یا باید داروی روانشناس بخوره و مثل یه چاق بدترکیب با اعتماد به نفس کاذب راه بره؟ شاید منم لازم دارم دارو بخورم

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۴ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز
      رسیدن به وزن ایده‌آل برای حفظ سلامتی و در حد معقول و مناسب بسیار خوب است. منظور ما در این مطلب انجام دادن کارهایی غیرمعقول و جراحی‌های زیبایی عجیب بود.

      پاسخ

    • نازنین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۰۶ ب٫ظ

      آره درست بعضی آدمای که عمل جراهی میکنن ممکنه به این مشکل دچار باشن ولی نه همه .:)

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…