چگونه حافظه‌ای قوی داشته باشیم؟

۸
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد تقویت حافظه‌ تاثیر زیادی در بهبود زندگی کاری و شخصی شما دارد.
راه های تقویت حافظه

اکثر افراد می‌خواهند حافظه‌ قوی داشته باشند و هر چیزی را به خوبی به یاد بیاورند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان راه های تقویت حافظه در افراد می‌پردازیم. همراه ما باشید.

بین حافظه و محیط ارتباط برقرار کنید

بر اساس این تکنیک اگر مطلبی را در حضور رایحه‌ای خاص شنیده شود، همان بو می‌تواند راهنمایی برای حافظه باشد تا آن را بعدا به یاد بیاورید. اندرو جانسون متخصص حافظه می‌گوید: خیلی ساده است. به دانشجویان می‌گویم در جلسه‌ی امتحان مکانی را تجسم کنند که در آنجا درس خوانده‌اند تا به حافظه‌شان یک نشانه داده باشند.

راه های تقویت حافظه

دست‌تان را مشت کنید

مطابق با تحقیقات به خاطر سپردن شماره تلفن یا لیست خرید با مشت کردن دست راست و فشردن شدید آن آسان‌تر می‌شود. بعدا زمانی که خواستید آن اطلاعات را به یاد بیاورید دست چپ‌تان را مشت کنید. محققان گمان می‌کنند این حرکت بخش‌های کلیدی در مغز را فعال می‌کند که در ذخیره و بازیابی اطلاعات دخالت دارند.

پیش از به خواب رفتن بیاموزید

راه های تقویت حافظه در افراد این است که پیش از اینکه بخوابید با اطلاعات رودررو شوید. زیرا در این حالت اطلاعات جدید کمتری با اطلاعات قبلی تداخل می‌کنند، به همین دلیل روز بعد آن را بهتر به یاد می‌آورید.

مطالب را با صدای بلند با خودتان تکرار کنید

از میان تکنیک های تقویت حافظه این یکی از همه ساده‌تر است و برای به خاطر سپردن همه چیز از جای سوئیچ ماشین گرفته تا لیست خرید و مرور درس‌ها برای امتحان کاربرد دارد. مطالعات نشان می‌دهند گفتن آنچه می‌خواهید به خاطر بسپارید برای خودتان یا حتی حرکت دادن لب‌ها بدون صدا می‌تواند برای یادآوری کمک‌کننده باشد.

اطلاعات را یکجا به خاطر نسپارید

وقتی از کسی شماره تلفن می‌گیرید از «قطعات» به عنوان راهی برای حفظ کردن استفاده کنید. وقتی می‌خواهید رشته‌ای از اعداد، مثلا ۱۳۳۹۵۷۰۰۱۰۶۶، را برای حفظ کردن به کسی بگویید آن را تقسیم کنید: ۶۶ /۱۰ /۰۰ /۵۷ /۳۹ /۱۳ یا حتی به شکل ۱۳۳۹/۵۷۰۰/۱۰۶۶. سعی کنید شماره‌ها را به قطعاتی تقسیم کنید که برای شما معنی‌دار باشند، مثلا سال تولد کسی که می‌شناسید (۱۳۳۹)، شماره‌ای که حفظ هستید یا یک تاریخ شناخته‌شده‌ معروف، در این صورت داستانی که با این قطعات ساخته می‌شود به شما در یادآوری کمک خواهد کرد.

یک نشانه به خودتان بدهید

اگر باید کاری را هر روز در زمان معین انجام بدهید و همیشه آن را فراموش می‌کنید، یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه به نام «اهداف اجرا» به کارتان می‌آید. برای مثال به خودتان بگویید هر وقت اولین فنجان چای صبحانه‌ام را خوردم قرص‌هایم را نیز می‌خورم. یا وقتی اخبار میانه‌ روز تمام شد ورزشم را انجام می‌دهم.

از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید

نوعی «یادمان» (تکنیک تقویت حافظه) وجود دارد که بیشتر از کلمات به تصاویر متکی است. یک راه شناخته‌شده و قدیمی برای خاطرسپاری نام افراد تصور نام یا تصور چیزی مربوط به آن روی صورت فرد است. برای مثال اگر آقای علی اصفهانی را ملاقات کردید سی‌وسه‌پل را که به اصفهان مرتبط است روی صورت او تجسم کنید. روان‌شناسان پی‌برده‌اند هر چه تصویر ذهنی خلق شده‌ی شما عجیب‌و‌غریب‌تر و زنده‌تر باشد بهتر به یادتان می‌ماند.

راه های تقویت حافظه

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه می‌توان در شرایط سخت زندگی هم شاد بود؟ را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۵۹ ق٫ظ

    من دقیقا از همین روش‌ها استفاده میکنم و سالهاست که جواب گرفتم . عالییییییییی

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…