چند عادت روزانه که به مغز آسیب می‌زند

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی از عادت‌های به ظاهر بی‌ضرر روزانه می‌توانند آن‌قدر بد باشند که باعث آسیب دائمی مغز شوند.
آسیب مغزی

مغز انسان مهم‌ترین عضو بدن ما است. ایجاد عادات خوب و دوری از عادات بدی که مجله دلتا در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کند می‌تواند از آسیب مغزی جلوگیری کرده و آن را سالم نگه دارد.

نخوردن صبحانه

به دلیل سبک زندگی سریع، بسیاری از ما از خوردن صبحانه خودداری می‌کنیم. نخوردن صبحانه باعث می‌شود قند و مواد مغذی کافی به مغز نرسد. مغز برای عملکرد به گلوکز خالص نیاز دارد. تغذیه نامناسب می‌تواند اثرات مضر طولانی مدتی مانند تخریب سلول‌های مغزی بر روی مغز داشته باشد.

آسیب مغزی با صبحانه نخوردن

پرخوری

پرخوری منجر به رسوب پلاک‌های کلسترول و ضخیم شدن رگ‌های خونی مغز می‌شود که خون رسانی به سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند آسیب جدی به عملکرد طبیعی مغز وارد کند. مشخص شده است که پرخوری منجر به ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

آسیب مغزی با پرخوری

کمبود خواب

کم خوابی توانایی مغز را برای عملکردهای عادی مختل می‌کند. اگر تا به حال راه خانه را گم کرده‌اید یا کلید‌های خود را در جایی گذاشته‌اید که به یاد نمی‌آورید، احتمالا کمبود خواب عامل از دست دادن موقت حافظه شما بوده است.

کمبود خواب

مصرف خوراکی‌های شیرین

همه ما آگاهانه یا گاهی ناآگاهانه در بیشتر غذا‌ها و نوشیدنی‌های خود شکر مصرف می‌کنیم. مصرف زیاد قند‌های تصفیه شده توانایی مغز و بدن را برای جذب پروتئین‌ها و مواد مغذی از بین می‌برد. تغذیه نامناسب منجر به اختلالات مغزی مانند ضعف حافظه، اختلالات یادگیری، بیش فعالی و افسردگی می‌شود.

مصرف خوراکی‌های شیرین

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن یکی از بدترین عادت‌هایی است که به آن مبتلا می‌شویم. سیگار کشیدن نه تنها باعث ابتلا به بیماری‌های ریوی یا بیماری‌های قلبی می‌شود، بلکه منجر به کوچک شدن سلول‌های متعدد در مغز نیز می‌شود و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند زوال عقل، آلزایمر و حتی مرگ شود.

پوشاندن سر در هنگام خواب

خوابیدن با سر پوشیده منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن و کاهش بیشتر غلظت اکسیژن در خون می‌شود. اگر اکسیژن رسانی ضعیف باشد، ظرفیت عملکرد مغز کاهش می‌یابد.

کار کردن در هنگام بیماری

اگر در حین بیماری به کار خود ادامه دهید، قطعا به کارایی مغز ضربه چشمگیری وارد خواهید کرد. هنگامی که بیمار هستیم، مغز و بدن سخت کار می‌کنند تا با عفونت مقابله کنند. کار کردن در روزی که مریض هستید تنها بار سنگینی بر دوش شما اضافه می‌کند. پس استراحت کنید تا بهبود پیدا کنید.

کار کردن در هنگام بیماری

عدم معاشرت

معاشرت و صحبت کردن موجب ترغیب رشد و تکامل مغز می‌شود. مکالمات متفکرانه مغز را تقویت می‌کند و ظرفیت آن را برای کار بهبود می‌بخشد. می‌توانید خلاقیت خود را با ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن دوستان جدید افزایش دهید.

عدم ورزش کردن

ورزش کردن انسان را انعطاف پذیرتر می‌کند. بدون ورزش کافی، تحرک و قدرت حرکت مغز کاهش می‌یابد و ثبات و مهارت‌های حرکتی افت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش با ترشح هورمون‌های شادی موسوم به «اندورفین» به جوان نگه داشتن انسان کمک می‌کند. ورزش کردن نه تنها مغز، بلکه قلب و ریه‌های انسان را نیز تقویت می‌کند.

آسیب مغزی با ورزش

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۵ صبحانه‌ای که به افزایش قد کودکتان کمک می‌کنند را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  3. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۷ ق٫ظ

    مطالب بسیار زیبا و اموزنده

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…