آب انبار امیرچخماق، جاذبه دیدنی یزد

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یزد یکی از شهرهای قدیمی ایران است که آثار تاریخی و دیدنی بسیار زیادی دارد. بافت گنبدی شکل شهر و وجود آب انبارهای مختلف آن را به یکی از جاذبه‌های دیدنی کشورمان تبدیل کرده است.
آب انبار امیرچخماق

این آب‌انبار که در زیر تکیه امیرچخماق قرار دارد و اکنون بخشی از موزه آب یزد را تشکیل می‌دهد، به همراه بازارچه حاجی قنبر در زمان امیرچخماق و به دستور نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی احداث شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره آب انبار امیرچخماق بیشتر بدانید.

درباره آب انبار امیرچخماق

اواسط قرن نهم هجری (حدود سنه ۸۵۰) مجموعه تاریخی امیرچخماق بنا شده و جزو موقوفات امیرچخماق است. این آب‌انبار یک ورودی دارد که در دومین صفه تکیه امیرچخماق واقع شده است و با ۵۰ پلکان می‌توان به پاشیر آب‌انبار و محل برداشت آب رسید. نکته‌سنجی و دقت معماران سازنده آب‌انبار سه ویژگی انحصاری را برای این آب‌انبار پدید آورده است:

شکل ظاهری آب انبار

تمام بدنه آب‌انبار در زمین مدفون است، حتی گنبد فوقانی تهویه هوا هم در دل زمین قرار دارد و تیزه گنبد در سطح زمین است. بادگیرهای آب‌انبار در بدنه دیوار بازارچه حاجی‌قنبر جا گرفته است و چیزی را که در دیگر آب‌انبارها به نام بادگیر می‌بینیم در اینجا مشاهده نمی‌شود.

آب انبار امیرچخماق یزد

نوع پلکان

پلکان آب‌انبارها در اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به وسط خزینه برخورد می‌کند. در این آب‌انبار پلکان در جنب خزینه قرار دارد. اگر می‌خواستند پلکان به وسط خزینه برخورد کند، باید دقیقا زیر مناره‌ها را خالی می‌کردند که این مسئله استقامت مناره‌ها را کم می‌کرد.

اندازه آبگیر خزینه

ارتفاع آبگیر خزینه هم ۹ متر و بقیه ارتفاع آن برای تهویه آب و فضای عبور هوا است. این آب‌انبار دارای ۴ بادگیر ۴ وجهی بوده که دو تای آن‌ها از بین و ساقه آن‌ها به بلندی حدود ۵/۱ متر بالاتر از پشت بام بازارچه دیده می‌شود.

با همت موزه آب یزد سه بادگیر آب‌انبار به شکل سنتی و اصلی خود بازسازی شده‌اند. آب‌انبار تا حدود ۴۰ سال پیش مورد استفاده عموم بوده و با ورود شبکه آب لوله‌کشی به شهرها، این یادگاری‌های جاوید به فراموشی سپرده شده‌اند و دیگر کاربری گذشته را ندارند.

برای دیدن مطالب گردشگری شهرهای دیگر، جاذبه گردشگری تبریز که تابه‌حال ندیده‌اید را بخوانید.

آب انبار امیرچخماق

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر درباره گردشگری زیباترین سواحل ایران که باید ببینید را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…