انجام مراحل طلاق به چه صورت است؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عدم سازش میان زوجین و به وجود آمدن اختلافاتی میان آن‌ها بعد از ازدواج در بسیاری از موارد از طریق مراجعه به مشاوره قابل حل است اما در برخی مواقع طرفین تصمیم می‌گیرند به دادگاه مراجعه کنند و درخواست طلاق دهند.
انجام مراحل طلاق

هر چند بسیاری از افراد از حقوق قانونی خود آگاهی دارند اما ممکن است برخی افراد از کم و کیف مراجعه به دادگاه و نحوه و مراحل رسیدگی به دعوای طلاق در دادگاه‌ها آشنا نباشند. افراد ممکن است این سوال را مطرح نمایند که برای طلاق کجا باید رفت؟ و اینکه چه مراحلی را برای طلاق طی نمود؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع انجام مراحل طلاق می‌پردازیم.

مراحل دعوای طلاق

اولین مرحله دعوای طلاق

در  ابتدا زوجین در سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم طلاق zaman.behzisti.net نام‌نویسی کنند. پس از انجام ثبت‌نام در این سامانه، باید نوبت مشاوره دریافت کنند. سپس زوجین در جلسات مربوط به مشاوره طلاق شرکت کنند. درصورتی‌که ضمن دریافت مشاوره طلاق، زن و شوهر به سازش برسند علی‌القاعده طرح دعوی طلاق منتفی است و نیازی به مراجعه به دادگاه نیست.

مرحله دوم درخواست یا دعوای طلاق

دومین مرحله طرح دادخواست طلاق از طریق دفتر خدمات قضایی است. دفتر خدمات قضایی پس از ثبت دادخواست طلاق، آن را به شعبه دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد و دادگاه خانواده برای رسیدگی به دعوای طلاق مدت زمانی را تعیین می‌کند که بسته به شلوغ یا خلوت بودن شعبه دادگاه ممکن است از چند روز تا چند هفته متغیر باشد. البته درصورتی‌که دادخواست طلاق ابتدائا در دفاتر خدمات قضایی طرح شده باشد، قاضی، زوجین را برای طی مراحل لازم به مشاوره طلاق ارجاع می‌دهد.

مراحل طلاق

مرحله سوم رسیدگی به دعوای طلاق

مرحله بعدی رسیدگی به دعوای طلاق توسط قاضی دادگاه خانواده است. در این حالت مرد پس از پرداختن حق و حقوق قانونی همسر خود می‌تواند حتی بدون داشتن دلیل موجه اقدام به طی کردن مراحل طلاق از طرف مرد نماید.

خانم‌ها نیز درصورتی‌که دلایل موجهی برای طلاق داشته باشند، می‌توانند مراحل طلاق از طرف زن را انجام داده و با استناد به دلایل موجه و قانونی از شوهر خود جدا شوند. در طلاق توافقی نیز قاضی به توافقنامه طلاق توافقی میان زوجین رسیدگی و حکم صادر می‌کند.

در نهایت

پس از اینکه مراحل رسیدگی به دعوای طلاق در دادگاه خانواده به پایان رسید، دادگاه حکم یا رای صادر می‌کند و اجازه طلاق را به‌صورت حکم طلاق یا گواهی عدم سازش صادر می نماید. این پایان مراحل طلاق نیست؛ بلکه این حکم یا اجازه دادگاه باید به دفاتر طلاق برده شود و ثبت طلاق به‌صورت قانونی صورت گیرد. درغیراین‌صورت پس از گذشت مهلت اعتبار حکم یا گواهی عدم سازش، زوجین باید مجددا مراحل طلاق را طی کنند.

درخواست طلاق

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، دیه و قصاص، گاهی مجازات کتک زدن همسر است را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۱۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۵۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …