دکوراسیون خانه برای بیماران آلزایمر

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
متخصصان می‌گویند با ایجاد تغییراتی در دکوراسیون محل زندگی آلزایمری‌ها می‌توانیم از رنج بیماران مبتلا به آلزایمر بکاهیم.
دکوراسیون داخلی

روزانه میلیون‌ها بیمار مبتلا به آلزایمر با فراموشی دست و پنجه نرم می‌کنند. متخصصان می‌گویند با ایجاد تغییراتی در دکوراسیون خانه این افراد می‌توانیم از رنج بیماران مبتلا به آلزایمر بکاهیم و کاری کنیم راحت‌تر با مشکلات ناشی از این بیماری کنار بیایند.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از زندگی آنلاین، اگر در خانه فرد مبتلا به آلزایمر دارید، بهتر است چیدمان خانه را برای سلامت و امنیت او مناسب‌سازی کنیم و شرایط مساعدتری را برای این بیماران بسازیم.

5555 دکوراسیون خانه برای بیماران آلزایمر

یک فضای شخصی ایجاد کنید

بهتر است یک دیوار یا قسمتی از خانه را به محل قرار دادن عکس‌های قدیمی، اشیاء خاطره‌انگیز یا سایر لوازمی اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود فرد احساس تعلق خاطر داشته باشد و هویت خود را کمتر گم کند. می‌توانید از سرگرمی‌های محبوب بیمار برای تزیین اتاقش استفاده کنید. رنگ‌هایی را که دوست دارد، به دکوراسیون جدید بیفزایید. مثلا دیوارها را به آن رنگ دربیاورید یا اشیائی به رنگ دلخواهش در اتاق بچینید.

آینه‌ها را حذف کنید

اگر در خانه بیمار مبتلا به آلزایمر دارید، توصیه می‌شود آینه‌ها را از روی دیوار بردارید. به دلیل اختلالاتی که در حافظه این بیماران به‌ وجود می‌آید، این احتمال هست که قادر به تشخیص چهره خودشان نباشند؛ در نتیجه وقتی در آینه با تصویر خودشان مواجه می‌شوند، دچار هراس و وحشت خواهند شد. در بیشتر موارد همین نکته ساده آثاری قابل‌توجه بر میزان آسایش بیمار می‌گذارد.

آلزایمر

اولویت با مبلمان‌ راحت باشد

بهتر است کاناپه و صندلی‌های خانه نرم و راحت باشند و در عین حال جنس پارچه طوری باشد که آسان تمیز شود. یک توصیه مهم این است که از قرار دادن صندلی بیمار روبه‌روی تلویزیون خودداری کنید و ترتیبی بدهید بیمار کنار دیگران بنشیند. پیشنهاد دیگر این است که صندلی های اتاق نشیمن مشرف به فضای بیرونی باشند.

سطوحی با رنگ‌های متضاد

ایجاد تضاد رنگی میان اسباب و اثاثیه چوبی، وسایل خانه، دیوارها و کف زمین به افراد سالخورده مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند سطوح مختلف را بهتر تشخیص دهند و در خانه تردد ایمن‌تری داشته باشند. مثلا توصیه می‌شود رنگ ملحفه تخت و پرده با دیوار و کفپوش‌ها تضاد داشته باشند.

همچنین در حمام هم از حوله‌هایی استفاده کنید که رنگشان با رنگ دیوار کاملا فرق می‎کند. در واقع ادراک رنگ‌ها برای بیشتر این بیماران دشوار است. مثلا اگر در حمام تمام لوازم کاملا سفید باشد، بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد وان یا روشویی کجاست یا برای رسیدن به شیر آب چند قدم باید بردارد.

بهبود آلزایمر

به نورپردازی توجه داشته باشید

سعی کنید بیمار تا حد امکان طی روز در اتاقی پرنور باشد. در صورت لزوم با تعویض پرده‌ها نور بیشتری را به اتاق راه دهید. نور طبیعی نه‌ فقط قدرت بینایی را افزایش می‌دهد و سلامتی را بهبود می‌بخشد؛ بلکه به بهبود وضع بیمار خواب هم کمک می‌کند. توصیه کاربردی دیگر این است که بکوشید در محل زندگی فرد بیمار، چراغ‌هایی نصب کنید که سنسور حرکتی دارند؛ یعنی با ورود فرد مبتلا به آلزایمر به اتاق چراغ خودبه‌خود روشن می‌شود و نیاز به جست‌وجوی کلید برق نیست. در حمام و دستشویی هم این چراغ‌ها را نصب کنید تا امنیت و استقلال بیمار را افزایش دهید.

چه رنگ‌هایی برای آلزایمری‌ها مناسب نیست؟

در چیدمان خانه رنگ‌های پرانرژی مانند نارنجی، قرمز و بنفش را به کار نبرید. این رنگ ها برای این بیماران خوشایند نیستند و سبب ناراحتی آنها می شوند. به جای آنها به سراغ انتخاب رنگ های ملایم مانند لیمویی، آبی آسمانی و قهوه ای روشن بروید. البته این موضوع به این معنا نیست که این رنگ های پرانرژی را به طور کامل کنار بگذارید، بلکه منظور این است که اسباب اثاثیه و بخش وسیعی از خانه شامل این رنگ ها نباشند.

منبع: سلامت نیوز

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…