قسط‌بندی مهریه برای افرادی که شغل آزاد دارند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با نوسانات قیمت طلا و سکه در سال‌های اخیر، کمتر مردی توانایی پرداخت یک‌جای مهریه همسر خود را دارند. در این شرایط مرد به دادگاه درخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه را می‌ده و دادگاه مهریه را قسط‌بندی می‌کند.
قسط بندی مهریه

هنگام جاری‌ شدن عقد و تنظیم عقدنامه حقوق زن و مرد نسبت به هم مشخص می‌شود که یکی از آن‌ها پرداخت مهریه توسط مرد است. در این شرط مرد متعهد می‌شود که هر زمان زن درخواست دریافت مهریه خود را داشت، آن‌ را به‌طور کامل پرداخت کند. در این مطلب از دلتامگ به موضوع قسط بندی مهریه برای شغل آزاد می‌پردازیم.

قسط‌ بندی کردن مهریه

قسط‌بندی کردن مهریه به عوامل متفاوتی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به تواایی مالی مرد، میزان درآمدی که در ماه دارد و هزینه‌های زندگی خود مرد و خانواده وی اشاره کرد. در واقع نکته اساسی در این مورد آن است که مهریه باید به‌گونه‌ای پرداخت شود که مرد توانایی مالی پرداخت آن را داشته باشد.

البته از مواردی که باید توجه کرد، آن است که در قوانین مرتبط با مهریه یا حتی نحوه تقسیط مهریه، به هیچ عنوان ملاک و میزانی برای قسط‌بندی کردن تعیین نشده است. اختیار تعیین اقساط تمام و کمال با قاضی دادگاه است. در این شرایط قاضی پس از بررسی پرونده و شنیدن دفاعیات زن و توجه به شرایط مالی مرد، میزان پیش‌قسط مهریه و همچنین نحوه قسط‌بندی آن را تعیین می‌کند.

قسط بندی مهریه

قسط بندی مهریه برای شغل آزاد

تعیین کردن میزان پیش‌قسط مهریه و همچنین نحوه قسط‌بندی کردن حتی زمان پرداخت آن برای هر فرد متفاوت است. در هر شعبه دادگاه و هر پرونده این امر تفاوت دارد. قاضی دادگاه خانواده، به‌صورت مجزا و موردی و با توجه به استعلام اموال مرد و میزان درآمد و دارایی‌های وی، تصمیم می‌گیرد. بنابراین درصورتی‌که شغل مرد آزاد باشد، قاضی پرونده با توجه به درآمد و توان مالی او، پیش‌قسط مهریه زن را تعیین می‌کند و مهریه را قسط‌بندی می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  هزینه قرارداد ملکی و حق کمیسیون املاک با چه کسی است؟

البته طبق تبصره دو ماده یازده قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: (هر یک از زوجین می‌تواند درخواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهد. دادگاه با توجه به نرخ تورم یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد شوهر، نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.) بنابراین اگر مرد پس از دادخواست اعسار و تقسیط مهریه، باز هم قادر به پرداختن مهریه زن نباشد، می‌تواند دادخواست تعدیل و کاهش در اقساط مهریه را بدهد. همچنین اگر مرد، توانایی مالی پیدا کند برای مثال به وی ارثی برسد، در این صورت زن می‌تواند دادخواست تعدیل و افزایش میزان اقساط مهریه را بدهد و مهریه‌اش را با اقساط بیشتری دریافت کند. حتی ممکن است بتواند به‌صورت یک‌جا مهریه را از مرد بگیرد.

نکته: تعدیل در واقع از کلمه عدل می‌آید. یعنی زوج و زوجه می‌توانند درخواست عادلانه کرد مهریه را بدهند.

 دریافت مهریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…