دیه و قصاص، گاهی مجازات کتک زدن همسر است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه مردها دست بزن ندارند اما گاهی عصبانیت و خستگی باعث زدن و بعد هم از جهت اخلاقی و روانی و حقوقی و کیفری باعث پشیمانی می‌شود.

در قانون مدنی هیچ مجوزی برای کتک زدن زن داده نشده است. همچنین در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی از زن در برابر کتک زدن زن توسط شوهر حمایت کرده است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع دیه و قصاص برای کتک زدن زن می‌پردازیم.

دیه و قصاص برای کتک زدن زن

کتک زدن عمدی زن و ایجاد یک صدمه بدنی برای زن، از نظر قانون جرم اسک که برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. این مجازات حسب موارد شامل قصاص عضو، دیه، اَرش و حبس تعزیری است.

طبق مواد ۳۸۶ و ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی، اگر کتک زدن و صدمه بدنی به‌صورت عمدی باشد و آسیب آن کمتر از قتل باشد، یعنی نقص عضو ، شکستن یا از کارافتادگی دائم عضو و غیره شود، اگر حق قصاص برای فرد وجود داشته باشد، این حق با شکایت آسیب‌دیده (زن) قابل اعمال است. درغیر‌این‌صورت قانون دیه و به احکام تعزیری حکم می‌کند.

همچنین مرد و زن از جهت برخورداری از حق قصاص عضو، برابرند. اگر مرد به زن آسیبی وارد کند که در برابر آن حق قصاص وجود دارد، زن می‌تواند مانند مرد از این حق استفاده کند اما در برخی موارد لازم است زن بخشی از دیه عضو را پرداخت کند (ماده ۳۸۸).

مطلب پیشنهادی:  تاخیر در تحویل ملک چه عواقبی دارد؟

مقدار دیه را شوخی نگیرید که گاهی برابر با دیه کامل است. در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان است.

درباره احکام تعزیری کتک زدن این را هم بدانید که اگر ضرب و جرح، موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا ترس تکرار آن توسط مجرم یا دیگران گردد، حکم حبس تعزیری ۲ تا ۵ سال وجود دارد.

 دیه و قصاص برای کتک زدن

مراحل شکایت

  • در صورت ضرب و جرح توسط شوهرتان، در مرحله اول با پلیس تماس بگیرید یا به کلانتری محل سکونت مراجعه کنید تا صورت‌جلسه شود
  • سپس مراحل دادگاه کیفری و ارجاع به پزشکی قانونی را ادامه دهید.
  • همچنین می‌توانید به دادسرای محل، مراجعه و شکوائیه تنظیم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …