این وسایل دکور خانه را جذاب و دیدنی می‌کنند

۵
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای زیبایی دکور خانه خود به دنبال ایده‌ای جدید، ساده و در دسترس هستید؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
صنایع دستی دکوری و تزیینی در منزل

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در دکور خانه خود تنوع ایجاد کنند. پیشنهاد ویژه‌ای برای شما داریم. شما می‌توانید با استفاده از صنایع دستی دکوراتیو در چیدمان منزل هویتی اصیل به آن ببخشید. این اکسسوری‌ها به دلیل اصالتی که در طرح، نقش و رنگ دارند، شادابی و نشاط را در دیده افراد می‌نشانند. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی صنایع دستی دکوری و تزیینی در منزل می‌پردازیم.

گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم از صنایع دستی زیبا و شکیل هستند که می‌توانید خانه خود را با آن‌ها تزیین کنید. اغلب مردم گلیم و جاجیم را با هم اشتباه می‌گیرند. بهتر است بدانید که این دو محصول با هم تفاوت دارند. تفاوت اصلی گلیم و جاجیم در ضخامت بافت آن‌ها است. معمولا گلیم نسبت به جاجیم ضخیم‌تر است. جاجیم‌ها طرح‌های خطی افقی یا عمودی دارند ولی در گلیم طرح‌های لوزی و پله‌ای تنوع بیشتری دارند. برای خانه‌ای که در چیدمان آن از نمادهای سنتی استفاده شده است پاف‌ها یا پشتی‌های گلیم بافی یا کوسن‌های جاجیمی می‌توانند مکمل‌های زینتی مناسبی باشند.

صنایع دستی دکوری و تزیینی در منزل

رودوزی‌های سنتی

یکی از صنایع دستی دکوری و تزیینی در منزل رودوزی‌های سنتی است. این رودوزی‌ها از جذاب‌ترین صنایع دستی دکوری هستند که کاربردهای متنوعی در تزیین خانه دارند. از آنجایی که بیشتر زنان در مناطق مختلف ایران به شکلی هنر دست دارند و دستی به سوزن می‌برند رودوزی‌های سنتی ایران انواع و اقسام زیادی دارد اما معروف‌ترین آن‌ها پته دوزی، سوزن دوزی‌های خطه جنوب، پیله دوزی، سرمه دوزی، مروارید دوزی و گلابتون دوزی است.

صنایع دستی دکوری و تزیینی در منزل

وسایل دکوری میناکاری شده

این وسایل از ابتدا به‌عنوان صنایع دستی دکوراتیو مطرح بوده‌اند و برای کسانی که عاشق تنوع رنگ و نقش هستند یک انتخاب عالی محسوب می‌شوند. هنر میناکاری بیشتر در قالب بشقاب‌های دیوارکوب عرضه می‌شود اما تقریبا همه نوع ظرف میناکاری را می‌توان پیدا کرد. محصولات میناکاری از مشهورترین صنایع دستی دکوری هستند که بیشتر در شهر اصفهان تولید و عرضه می‌شوند. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب با هر آن چیزی که در خانه دارید آباژور بسازید سر بزنید.

وسایل دکوری میناکاری شده

صنایع دستی دکوراتیو خاتم‌کاری

خاتم‌کاری هم یکی از صنایع دستی دکوراتیو است که طرفداران زیادی دارد. این هنر در حقیقت ایجاد طرح‌های مثلث و مربع موزاییک شکل به وسیله تکه‌های چوب، فلزات و استخوان است. خاستگاه اولیه این هنر شیراز است اما طی سال‌ها اصفهان به مهد پرورش و تولید محصولات خاتم‌کاری تبدیل شده است. محصولات خاتم‌کاری بسیار متنوع است از جای دستمال کاغذی و سطل زباله اتاق پذیرایی گرفته تا ساعت و گلدان‌های بزرگ زینتی و نفیس که صرفا جنبه دکوری و لوکس دارند.

صنایع دستی دکوراتیو خاتم‌کاری

صنایع دستی سفالی

سفال هم از آن دسته صنایع است که در ابتدا بیشتر جنبه کاربردی داشته است. اما به مرور زمان هنر سفالگری با نوآوری و خلاقیت هنرمندان به جایی رسیده که تولیدات فانتزی و تزیینی ارائه می‌دهد. این وسایل از صنایع دستی دکوراتیو و لوکس به حساب می‌آیند. سفال‌های میناکاری شده از زیباترین و پرطرفدارترین محصولات این گروه هستند که به خاطر تنوع رنگی بالا و طرح‌های ریز و برجسته بسیار چشم‌نواز هستند. امروزه حکاکی‌های هیجان انگیز، به‌کارگیری گیاهان در نقش زدن روی سفال، طراحی‌های مینیمال، بازآفرینی نقوش جذاب باستانی و ابتکاراتی از این دست، محصولات سفالی را تبدیل به صنایع دستی دکوری کرده که تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد.

صنایع دستی سفالی

پیشنهاد مطالعه: مطلب در خانه خود میز جلومبلی بسازید! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ق٫ظ

  2. رضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۲۳ ق٫ظ

    دقیقا ممنون

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۲۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…