رکورد پرواز در مریخ شکسته شد!

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ ناسا در بیست‌ و پنجمین پرواز خود در مریخ، باز هم از توانایی‌های قبلی خود فراتر رفت و موفق شد دو رکورد تازه ثبت کند.
بالگرد مریخ پیمای نبوغ

طی پروازی که تیم ماموریت، آن را جاه‌طلبانه‌ترین پرواز «نبوغ» (Ingenuity) در میان ۲۵ سفر خود تا کنون توصیف کرده است، این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی با ارتفاع ۴۸.۲ سانتی‌متر، مسافت ۷۰۴ متر را طی کرد و رکورد قبلی خود را که ۶۳۱.۸ متر بود شکست. در این مطلب از مجله دلتا بیشتر با بالگرد مریخ پیمای نبوغ آشنا می‌شویم.

سرعت جدید بالگرد مریخ پیمای نبوغ

این بالگرد در رکورد شکنی جدید به سریع‌ترین پرواز خود رسید و با سرعت ۵.۵ متر بر ثانیه، رکورد قبلی خود را حدود ۰.۶ متر بر ثانیه افزایش داد و توانست از میدان هوایی P به میدان هوایی Q جابه‌جا شود. پرواز رکوردشکن نبوغ روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) انجام شد، اما تیم ماموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، چند روز برای اعلام این نتیجه منتظر ماند.

رکورد شکنی بالگرد مریخ پیمای نبوغ

اولین حضور بالگرد نبوغ

بالگرد نبوغ در آوریل ۲۰۲۱ وارد کتاب‌های تاریخ شد. زمانی که توانست عنوان نخستین هواگردی را که موفق شده در سیاره‌ای دیگر پرواز کنترل‌شده و موتوردار انجام دهد، از آن خود کند. این پهپاد همراه مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) برای یک ماموریت جاه‌طلبانه به سطح مریخ رسید که هدف آن نه تنها آزمایش پرواز در سیاره‌ای دیگر، بلکه جست‌وجوی شواهدی از حیات میکروسکوپی باستانی و جمع‌آوری داده‌های سودمند برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به سیاره‌ سرخ است.

بالگرد مریخ پیمای نبوغ چیست

کشف حیات میکروبی

بیست‌ و پنجمین پرواز هلیکوپتر نبوغ همچنین آن را به مقصد بعدی خود نزدیک‌تر کرد. این بالگرد به دلتای درون دهانه‌ «جزرو» (Jezero) که بر اساس شواهد موجود روی زمین، می‌تواند گزینه‌ بسیار مطلوبی برای نگهداری نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی باشد نزدیک شد. مریخ‌نورد پشتکار هم در حال حرکت به سوی همان مقصد است و مجموعه‌ای از ابزارها را برای بررسی سنگ‌ها و خاک‌های منطقه به همراه دارد.

رکورد شکنی نبوغ

نکته‌ جالب توجه دیگر در جدیدترین پرواز نبوغ این بود که پرواز به شیوه‌ای تنظیم شد که هنگام فرود پشتکار (همراه نبوغ در شکم خود) بر سطح سیاره در فوریه‌ ۲۰۲۱ هیچکدام دچار آسیب و خرابی نشده‌اند. زیرا بیم آن می‌رفت که برخی از اجزای آن ممکن است با ابزارهای پرواز نبوغ تداخل داشته باشند و احتمالا باعث سقوط آن شوند.

پشتکار

امید برای ساخت بهتر

نخستین بالگرد فضایی ناسا تا کنون هم بسیار فراتر از انتظار عمل کرده است. عملکرد این بالگرد به مهندسان این اطمینان را می‌دهد که برای ماموریت‌های آینده به فکر ساختن یک ربات پرنده‌ پیشرفته‌تر باشند. چنین پهپادی با توانایی پرواز در ارتفاعات کم روی هر نوع سطح، می‌تواند از دوربین‌های داخلی هواگرد برای ساختن نقشه‌های دقیق و همچنین جست‌وجوی ایمن‌ترین و کارآمدترین مسیرها برای حرکت مریخ‌نوردها استفاده کند.

امید برای ساخت بهتر

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب خورشید چه زمانی زمین را نابود می‌کند! را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…