چرا از صحبت کردن در جمع می‌ترسیم؟

۶
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترس از صحبت کردن در جمع حسی کاملا طبیعی است و همه‌ ما این حالت را بارها تجربه کرده‌ایم.
دلایل ترس از صحبت کردن در جمع

حتی بزرگ‌ترین سخنرانان دنیا، در اولین سخنرانی‌های خود اضطراب داشته‌اند. بسیاری از افراد، از سخنرانی برای جمع کثیری از مردم واهمه دارند؛ به این حالت گلاسوفوبیا یا ترس از سخنرانی گفته می‌شود. اما برای غلبه بر این ترس چه باید کرد؟ با این مطلب از مجله دلتا همراه باشید تا در مورد دلایل ترس از صحبت کردن در جمع و روش‌های غلبه بر آن صحبت کنیم.

حضور کمرنگ در اجتماع

بسیاری از مردم به‌ندرت با دیگران وقت می‌گذرانند. با دیگران تعامل برقرار کنید و بلند و رسا حرف بزنید. بزرگ‌ترین سخنرانان کسانی هستند که اغلب در جمع‌ها حاضر می‌شوند و برای اطرافیان‌ خود صحبت می‌کنند. تجربه‌ صحبت‌ کردن در جمع به شما کمک می‌کند تا ترس‌ خود را کنار بگذارید، بنابراین هیچ نگرانی بابت اینکه دیگران چطور شما را قضاوت‌ می‌کنند، نخواهید داشت.

دلایل ترس از صحبت کردن در جمع

خودگویی منفی

یکی از دلایل ترس از صحبت کردن در جمع خودگویی منفی است. خودگویی منفی یکی از مشکلات جدی افراد است و اصلا نباید آن را دست‌کم گرفت. بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع واهمه دارند، با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند. آن‌ها همیشه بدترین حالت ممکن را تصور می‌کنند و با تجزیه‌وتحلیل بیش‌ازحد اتفاقاتی که حین صحبت‌ کردن برایشان افتاده است، فکر می‌کنند که همه‌چیز خراب خواهد شد. آن‌ها تلاش می‌کنند تا هر چیزی را که سبب اضطراب‌شان شده است را پیدا کنند. همه در چنین شرایطی مضطرب می‌شوند، اما ظاهرا شما می‌خواهید حتما چیزی را پیدا کنید و اصلا مهم نیست که آن چیز چه باشد. بنابراین هر موردی را که به‌ ذهن‌ شما می‌رسد باعث‌وبانیِ عدم موفقیت‌تان درهنگام صحبت‌ کردن می‌دانید.

برنامه‌‌ریزی ضعیف

شاید به‌نظرتان بی‌ربط باشد، اما بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع هراس دارند، برای تمرین آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند. بنابراین، درهنگام تمرین هم اضطراب دارند و به‌سختی تلاش می‌کنند تا از آن دوری کنند. متاسفانه این افراد به‌دلیل عدم آمادگی کافی درهنگام صحبت‌ کردن، اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند و درنهایت خودشان را به‌شدت قضاوت می‌کنند.

روابط دوستانه‌ ضعیف

یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب می‌شود از صحبت‌ کردن در جمع واهمه داشته باشید، اعتماد به نفس است. مطالعات نشان داده‌اند که داشتن روابط دوستانه‌ قوی، باعث تقویت اعتماد به نفس افراد می‌شود. برخی افراد انتظار دارند دوستان و اطرافیان‌ به‌طور کامل از آن‌ها حمایت کنند. بنابراین هنگامی‌ که حس می‌کنند تحت حمایت کامل آن‌ها قرار ندارند اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. درمقابل، افرادی که می‌دانند دوستان‌ آن‌ها بدون‌ توجه به عملکردشان و تنها به‌خاطر خودشان در کنار آن‌ها هستند، اعتماد به نفس بالاتری دارند.

دلایل ترس از صحبت کردن در جمع

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۷ نشانه کسی که نمی‌خواهد با شما دوست باشد را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۴۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۵۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…