آیا بعد از طلاق، پدر باید به دختر نفقه بدهد؟

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از سوالاتی که برای دختران که بواسطه طلاق به خانه پدرشان برگشته‌اند ایجاد می‌شود آن است که در این شرایط پرداخت نفقه آن‌ها با پدرشان است یا خیر؟
نفقه دختر بعد از طلاق

با توجه به قانون مدنی، پرداخت نفقه اولاد بر عهده پدر است. عرفا پدر تا زمانی مکلف به پرداخت نفقه فرزندان است که پسر ۱۸ ساله شود و در خانه پدر خود تحصیل کند و دختر ازدواج نکرده باشد. درصورتی‌که پدر به فرزند یا فرزندانش در این مدت‌هایی که ذکر شد، نفقه‌ای پرداخت نکند، فرزندان می‌توانند از پدرشان شکایت کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نفقه دختر بعد از طلاق می‌پردازیم.

آیا بعد از طلاق، پدر باید به دختر نفقه بدهد؟

همان‌طور که گفته شد، بر اساس قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدر خانواده است. پس از فوت پدر یا عدم توانایی وی برای پرداخت نفقه، این وظیفه بر عهده اجداد پدری است. حال اگر پدر و جد پدری در قید حیات نباشند یا قدرت مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشند، نفقه بر عهده مادر است.

حال با توجه به این ماده قانونی که پرداخت نفقه فرزندان چه دختر و چه پسر را بر عهده پدر گذاشته است این سوال مطرح می‌شود که اگر دختری ازدواج کند و بعد از گذشت مدتی از شوهرش طلاق بگیرد پرداخت نفقه او مانند گذشته بر عهده پدر خواهد بود یا خیر؟

نفقه دختر

برای جواب به این سوال باید گفت پدر صرفا تا قبل از این که دخترش ازدواج کند ملزم به پرداخت نفقه فرزند خود است. درصورتی‌که پدر قبل از این که دخترش ازدواج کند از پرداخت نفقه او در صورت توانایی مالی خودداری کند، دختر می‌تواند از پدرش شکایت کند و او را ملزم به پرداخت نفقه کند.

با خواندن صیغه نکاح دائم دختر، پدر او دیگر الزامی به پرداخت نفقه‌اش نخواهد داشت. حتی زمانی‌که دختر با خواندن صیغه طلاق دوباره مجرد شود و شوهری نداشته باشد که نفقه‌اش را پرداخت کند. دختری که بنا به دلایلی از شوهر خود طلاق گرفته است نمی‌تواند از پدر خود حتی در صورت داشتن توانایی مالی، بابت پرداخت نکردن نفقه به خود شکایت کند و او را اجبار به پرداخت نفقه کند.

 دریافت نفقه از پدر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، چگونه نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاک کنیم؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …