بزرگ‌ترین کویر ایران کجاست؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بزرگ‌ترین کویر ایران

ایران نعمت کویر را در دلش دارد. نعمتی که اگر از ویژگی‌های طبیعی و محیط‌زیستی‌اش بگذریم، افراد بسیاری را در سراسر دنیا شیفته خودش کرده است. تکه شوره‌زار‌های وسیعی که در دنیا مطرح هستند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. حتما می‌دانید که بیشتر شهرت ایران به‌خاطر کویرهایش است، اما تابه‌حال شده از خودتان بپرسید بزرگترین کویر ایران کجاست و کدام یک از کویرهای ایران از نظر مساحت، عنوان بزرگترین کویر ایران را به خود داده است؟ با دلتامگ همراه باشید.

تفاوت کویر و بیابان

بیابان‌ها مناطقی هستند که از نظر بارندگی و پوشش گیاهی فقیرند، اما احتمال باران یا رویش گیاه در آن‌ها وجود دارد، در صورتی که کویرها مناطقی هستند که نمک در سطح یا نزدیک سطح زمین آن متمرکز شده بنابراین زمین‌شان تحت تاثیر نمک است و در نتیجه گیاهی در آن نمی‌روید.

بزگترین کویر ایران

کویرهای ایران

معمولا کویرهای ایران در ضلع شرقی کشور هستند (بجز كوير ميغان در كنار شهر اراک كه هنگام بارندگی به درياچه‌ای تبدیل می‌شود)، زیرا در ضلع غربی کشور، ارتفاعات و توده‌های هوا و عوامل دیگری را داریم و عملا تشکیل شدن کویر ممکن نبوده و نیست. همین مسئله کویری بودن هم باعث کم‌جمعیت بودن نوارهای شرقی ایران شده است.

بزرگترین کویرهای ایران

دشت کویر و کویر لوت بزرگترین پهنه‌های کویری ایران هستند که این وسعت را از روی مقیاس‌های زیر به خوبی می‌توانید متوجه شوید. اما فکر می‌کنید بین این دو کدام بزرگتر هستند؟

مطلب پیشنهادی:  پدیده سحرآمیز شفق قطبی را کجا می‌توان دید؟

دشت كوير: این کویر به‌عنوان بزرگترین منطقه کویری ایران مساحتی 97945 كیلومتری دارد. دشت کویر در مركز شرقی ايران و در استان‌های سمنان، اصفهان، يزد و خراسان قرار گرفته است. طول این کویر وسیع 675 كیلومتر و عرضش هم (از شمال به جنوب) 100 تا 300 كیلومتر است.

دشت کویر

کویر لوت: دومين كوير ايران به لحاظ گستردگی، كوير لوت است که 95800 کیلومتر مساحت دارد. این کویر مهم بين استان‌های خراسان، كرمان و يزد قرار گرفته است و يكی از خشک‌ترین و گرم‌ترين بيابان‌های جهان محسوب می‌شود.

بنابراین با توجه به مطالبی که ارائه شد این دو کویر، بزرگترین کویرهای ایران هستند که دشت کویر به عنوان بزرگترین کویر ایران از نظر مساحت شناخته می‌شود. البته گفته می‌شود دشت کویر به‌دلیل خشکی کمتر، ریگ‌زارهای کمتری هم نسبت به کویر لوت دارد.

اگر به نقاط دیدنی ایران علاقه دارید، دریاچه بهشتی گرگان، مکانی امن و ناشناخته را بخوانید.

جاذبه‌های بزرگترین کویر ایران کجاست

به‌صورت کلی جاذبه‌های گردشگری که در یک منطقه کویری مشاهده می‌شوند، با شهر یا حتی طبیعت‌های دیگر متفاوت هستند. در کویرها، پدیده‌های طبیعی مثل تپه‌های ماسه‌ای، نبکاها و گاهی دریاچه‌های تشکیل شده در آن‌ها، جاذبه محسوب می‌شوند.

بزرگترین کویر ایران کجاست

یک نظر

  1. میا

    28 مرداد 1402 در 10:57 ق.ظ

    کویر لوت زیبا ترین کویر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

دریاچه فیروزه‌ای گهر، گنج مخفی لرستان

دریاچه گهر نامدارترین دریاچه لرستان است که پوشش منحصربه‌فرد گیاهی‌اش، آن را به شهرت جهانی …