اگر ناامید هستید، این کارها را انجام دهید

۳
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زندگی بالا و پایین دارد. همه افراد در گذر از دشواری‌ها نیازمند امید هستند.
روش های افزایش امید در زندگی

برای رسیدن به امید باید از منطقی بودن بیش از اندازه دست بردارید. ما باید به‌راستی بپذیریم که رویدادها و فرصت‌های بهتری در پیش روی ‌ما هستند. حتی اگر اوضاع به‌خوبی پیش نمی‌رود، باید در پس ذهن‌ خود باور داشته باشیم که داستان ما فراتر از این است. در این مطلب از مجله دلتا به روش های افزایش امید در زندگی می‌پردازیم.

به خودتان ارج بنهید

اگر در احساسات غرق شده‌اید و حس ناامنی آزارتان می‌دهد، باید توقف کنید و راهی برای مراقبت از خودتان پیدا کنید. پیاده روی، صحبت با دوستی صمیمی، سفری کوتاه، گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن یا نوشتن، همگی می‌توانند به شما کمک کنند. به‌عبارتی هر کاری که کمک می‌کند تا شما به وضعیت عادی برگردید و به تعادل برسید، سودمند است.

هر پیشرفتی را هرقدر کوچک ارج بنهید. هر گامی که برمی‌دارید ارزشمند است و شما را به رویاهای‌تان نزدیک‌تر می‌کند. با تنفس عمیق و آگاهانه و قدردانی از آنچه در جریان است، بر حال تمرکز کنید.

روش های افزایش امید در زندگی

اهداف و چشم‌اندازتان را بازنگری کنید

اگر به مانعی سخت برخورده‌اید، بد نیست اهداف و چشم‌اندازتان را بازنگری کنید. با جزئیات، اهدافی را که تعیین کرده‌اید را مشخص کرده و به‌خودتان یادآوری کنید که چه چیز در آغاز باعث شد تا چنین هدفی را برای خودتان تعیین کنید. برای مثال اگر می‌خواهید وزن کم کنید، آیا به دلیل دستور پزشک است یا اینکه می‌خواهید سالم‌تر باشید؟

انتظارات‌ خود را مدیریت کنید

یکی از روش های افزایش امید در زندگی این است که انتظارات خود را مدیریت کنید. یکی از دلایل از دست دادن انگیزه، تعیین انتظارات دور از دسترس است. بیشتر وقت‌ها بزرگ‌ترین ناامیدی‌ها ناشی از در نظر گرفتن اهداف غیرواقعی است. منظور از غیرواقعی لزوما این نیست که نمی‌توانید به آن اهداف دست یابید، بلکه شاید برای دستیابی به آن‌ها به زمان و منابع بیشتری نیاز دارید. برای مثال، وقتی به‌تازگی کسب‌وکارتان را راه‌ انداخته‌اید، به‌جای فکر کردن به سود چندصد میلیونی، بر همخوانی هزینه‌ها و درآمدها و بهبود عملکردتان تمرکز کنید.

برنامه‌ جایگزین داشته باشید

همیشه ممکن است طرح و برنامه‌‌ شما آن‌طور که انتظار داشتید، پیش‌ نرود. پذیرش احتمال شکست بدون حس سرخوردگی دشوار است. اما بدانید که داشتن برنامه جایگزین یا همان نقشه ب، به کنار آمدن با احتمال شکست کمک چشمگیری می‌کند.

روش های افزایش امید در زندگی

به دنبال منابع انگیزه‌بخش باشید

امید مانند شعله شمعی ا‌ست که بدون نیروی پشتیبانی، سرانجام می‌سوزد و تمام می‌شود. ما به عناصری نیاز داریم که امید به آینده را در ما برانگیخته کنند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای انگیزه‌بخشی وجود دارند. مانند تایید و تشویق موفقیت‌های کوچک و یادآوری موانعی که موفق شدیم پشت سر بگذاریم.

همچنین می‌توانید از کتاب‌ها، موسیقی، فیلم‌ها و داستان‌ آدم‌های مختلف، الهام بگیرید. یکی از منابع الهام‌بخش وقت‌گذرانی با نوجوان‌ها و جوانانی‌ است که سرشار از خوش بینی هستند. بهترین منبع انگیزه‌ را برای خودتان پیدا کنید.

چشم‌اندازتان را زیر نظر داشته باشید

امیدواری با وجود چشم‌اندازی انگیزه‌بخش از آینده ساده‌تر است. بنابراین شفاف‌سازی چشم‌انداز ضروری است. هدف‌گذاری، صفحه چشم‌انداز و تصویرسازی، فنونی برای شکل دادن به رویاها هستند. با تکرار و تمرین این فنون، چشم‌انداز ملموس‌تر و در دسترس‌تر می‌شود. درک اهداف‌ باعث می‌شود آن‌ها واقعی به‌نظر برسند و به راهنمایی برای تمرکز نیروی ما در جهت پیش‌روی تبدیل شوند.

حامیان قدرتمند داشته باشید

انسان به‌عنوان موجودی اجتماعی، به‌شکلی چشمگیر از حمایت اطرافیان‌ بهره می‌برد. خانواده و دوستان نخستین حامیان ما هستند، اما می‌توانیم شبکه اجتماعی‌ خود را گسترش دهیم و تعدادی مشاور، راهنما و مربی مورداعتماد را در آن بگنجانیم. آدم‌هایی که مایل به شنیدن داستان ما هستند و به چشم‌اندازی که برای زندگی‌مان تعریف کرده‌ایم، باور دارند هم حامیان خوبی هستند.

حامیان قدرتمند داشته باشید

پیشنهاد مطالعه: مطلب از کجا بفهمیم کسی دروغ می‌گوید؟ را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…