به چه زنی نفقه تعلق نمی‌گیرد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با وقوع عقد نکاح، زوجیت میان زن و شوهر ایجاد شده و حقوق و وظایف قانونی آن‌ها در مقابل یکدیگر برقرار می‌گردد. یکی از این وظایف تمکین زن و پرداخت نفقه توسط شوهر است.
شرایط عدم تعلق نفقه به زن

یکی از مسائلی که برای افراد، هنگامی که می‌خواهند از هم طلاق بگیرند یا با هم ازدواج کنند یا در طول زندگی مشترکشان پیش می‌آید و با آن مواجه می‌شوند، تعیین مقدار مهریه و نفقه یا دریافت یا عدم دریافت آن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط عدم تعلق نفقه به زن می‌پردازیم.

زن ناشزه کیست؟

یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می‌گیرد، تمکین از شوهر است. تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می‌رود. تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک. مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین است. حال در صورتی‌که زن از شوهر خود تمکین نکند، مرتکب نشوز شده است. نشوز زن مترادف عدم تمکین است. به چنین زنی زن ناشزه نیز گفته می‌شود.

 شرایط عدم تعلق نفقه

شرایط نفقه زن ناشزه

مساله مهمی که در رابطه با زن ناشزه وجود دارد، این مساله است که آثار نشوز زن بر روابط وی با شوهر از جمله اقامتگاه زن ناشزه چیست؟ به عبارت دیگر، زن ناشزه مشمول کدام احکام قانونی قرار گرفته و نشوز زن کدام حقوق قانونی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ به عنوان مثال، شرایط نفقه زن ناشزه چیست؟

در پاسخ به این سوال که شرایط نفقه زن ناشزه چیست؟ باید گفت که ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی به این سوال جواب داده است. مطابق این ماده: « هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.» بنابراین همانطور که ملاحظه می شود، به زن ناشزه نفقه تعلق نمی‌گیرد.

 عدم تعلق نفقه به زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ازدواج موقت در این شرایط باطل است را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …