چرا زمان اعلام عید فطر متفاوت است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با مشاهده هلال ماه شوال ۱۴۴۳ هجری قمری، شب عید سعید فطر در اکثر کشورها اعلام می‌شود. اما چرا روز عید فطر در کشورهای مختلف متفاوت است؟
اعلام عید فطر

عید فطر، جشن روزه‌داری و جشن مذهبی مهمی است که مسلمانان مراسم این روز را در سراسر جهان برگزار می‌کنند و پایان ماه مبارک رمضان، ماه مقدس روزه‌داری اسلامی محسوب می‌شود. عید فطر در بسیاری از کشورها در دوم ماه مارس یا ۱۲ اردیبهشت ماه اعلام شده است. مشاهده هلال ماه در روز شنبه یعنی ۳۰ آوریل آسان نبود در نتیجه ماه رمضان در بسیاری از کشورها ۳۰ روز و عید سعید فطر دوم ماه مه خواهد بود. اما این اختلاف در اعلام عید فطر چرا رخ می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال همراه مجله دلتا باشید.

رویت هلال ماه شوال

چرا زمان اعلام عید فطر متفاوت است؟

پژوهشگران با بیان اینکه علل اختلاف زمان اوقات شرعی در کشورهای همسایه، پرسش بسیاری از افراد است، اظهار کردند: یکی از دلایل اختلاف زمان بین دو کشور، افق متفاوت مناطق است؛ به طور مثال گاهی اوقات هلال ماه در ایران مشاهده نمی‌شود، اما در عربستان به دلیل افق متفاوت قابل مشاهده است.

تفاوت افق موجب اختلاف زمان بین دو کشور می‌شود که به دلیل پیچیدگی این مسائل، رویت هلال ماه با ابزارهای بسیار دقیق محاسبه می‌شود؛ البته گاهی اوقات مانند ماه شوال امسال پیچیدگی رویت هلال ماه کم است و به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد.

اعلام عید فطر چه وقت است

شرایط ماه بحرانی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است ماه بحرانی رخ‌دهد که در این شرایط ماه در آسمان وجود دارد، اما شرایط رویت آن بسیار سخت است. در این هنگام هلال ماه باریک بوده و با خورشید نیز فاصله زیادی ندارد.

در چنین مواقعی که ماه بحرانی رخ می‌دهد به دلیل اینکه برای رصد آن شرایط خاص و ویژه‌ای وجود دارد، معمولا اختلافاتی رخ می‌دهد و ممکن است برخی دچار توهم رویت هلال ماه شوند.

تفاوت در نحوه محاسبه و رویت ماه

یکی از مسائلی که سبب اختلاف رویت هلال بین کشورها می‌شود بحث دین و فقه است. در محاسبات اهل سنت، کافی است از نظر محاسباتی وجود هلال ماه در آسمان اثبات شود، اما در ایران معیار اصلی رویت هلال ماه است. بنابراین اختلافات میان کشورهای مختلف ناشی از این مسئله نیز است.

زمان اعلام عید فطر

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب خورشید چه زمانی زمین را نابود می‌کند! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…