خورشید چه زمانی زمین را نابود می‌کند!

۱۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خورشید عامل ایجاد حیات در زمین است، اما خطر‌هایی نیز از جانب این ستاره زمین را تهدید می‌کند که دانشمندان را نگران کرده است.
خطر‌های خورشید برای زمین

خورشید تاثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف زندگی در کره زمین دارد. این توپ درخشان که از گاز تشکیل شده و در مرکز منظومه شمسی قرار دارد زندگی تمام جانوران روی زمین را تحت تاثیر قرار داده است. خورشید راز‌های زیادی را در خود نگه داشته است که برخی از آن‌ها خطرناک هستند. مجله دلتا در این مطلب خطر‌های خورشید برای زمین که دانشمندان را نگران کرده است را بررسی می‌کند.

اشعه ماورا بنفش

تا حدی به دلیل کاهش ازون در جو ما، اشعه ماورا بنفش ساطع شده از خورشید به طور مداوم سطح سیاره ما را مورد اصابت می‌کند. اشعه ماورا بنفش عامل ایجاد بسیاری از مشکلات از جمله سرطان پوست، پیری زودرس، آب مروارید و حتی ضعف سیستم ایمنی بدن در انسان است.

خطر‌های خورشید برای زمین چیست

شراره‌های خورشیدی

شراره‌های خورشیدی در واقع پرتو‌های عظیم و شدیدی هستند که از سطح خورشید پرتاب می‌شوند. این شراره‌ها نتیجه رهاشدن انرژی مغناطیسی است که منجر به ایجاد شدن بزرگترین رویداد‌های انفجاری در منظومه شمسی می‌شود. این شراره‌ها در شرایط فعلی خطری برای انسان‌های زمین ندارند، اما می‌توانند باعث خرابی فناوری‌های مرتبط با الکترونیک از جمله ماهواره‌های GPS و فناوری مشابه در زمین شود.

خطر‌های خورشید برای زمین را بشناسید

خروج جرم از تاج خورشیدی

خروج جرم از تاج خورشید یا CME، اساسا انفجار‌های خورشیدی است که منجر به پرتاب شدن ابر‌های بزرگ پلاسما از خورشید می‌شود. آن‌ها می‌توانند در هر جهتی فوران کرده و پس از فوران از طریق طوفان‌های خورشیدی به مسیر خود ادامه می‌دهند. CME‌ها می‌توانند سیستم‌های الکتریکی ما را به طور گسترده‌ای مختل کنند آن‌ها می‌توانند باعث نوسانات الکترونیکی، منفجر شدن ترانسفورماتور‌ها در شبکه برق و ایجاد اختلال در سیستم‌های ماهواره‌ای منجر شوند.

خطر‌های خورشید برای زمین که نگران کننده است

طوفان ژئومغناطیسی

در سال ۱۸۵۹، بزرگترین طوفان خورشیدی در تاریخ معاصر توسط دانشمندان ثبت شد. این رویداد Carrington نام داشت که اختلالات ژئومغناطیسی باورنکردنی را در زمین ایجاد کرد. این رویداد چنان عظیم بود که که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض‌های استوایی نیز دیده می‌شد. محققان می‌گویند اگر طوفان ژئومغناطیسی در زمان حال و به این بزرگی اتفاق بیفتد، می‌تواند زندگی مدرن را فلج کند. این می‌تواند ارتباطات را مختل کند، ماهواره‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و حتی شبکه برق را خراب کند.

طوفان ژئومغناطیسی

خورشید سفر‌های میان ستاره‌ای را خطرناک‌تر می‌کند

تابش خورشید می‌تواند برای فضانوردان خطرناک باشد. طبق گفته ناسا، دو نوع تابش وجود داردکه فضانوردان باید در هنگام ترک لایه محافظتی زمین با آن روبرو شوند. برخی از این تشعشعات و تابش‌ها از پرتو‌های کیهانی کهکشانی حاصل می‌شود، اما بقیه آن از خود خورشید است.

خورشید ذخیره آب زمین را تبخیر می‌کند

خورشید حدود ۴.۵ میلیارد سال دیگر عمر دارد. اما خبر بد چیست؟ همانطور که خورشید هیدروژن را می‌سوزاند، میزان روشنایی آن نیز با سرعت حدود ده درصد در هر میلیارد سال افزایش می‌یابد. افزایش ده درصدی درخشندگی منجر به تغییرات فاجعه باری برای جهان ما خواهد شد. افزایش ده درصدی روشنایی خورشید تا حدی باعث گرم شدن زمین می‌شود که اقیانوس‌های زمین شروع به تبخیر می‌کنند.

خورشید ذخیره آب زمین را تبخیر می‌کند

اقیانوس‌ها می‌جوشند

متاسفانه، پس از اینکه خورشید شروع به تبخیر اقیانوس‌ها می‌کند، اوضاع بهتری در انتظار ما نیست. دانشمندان به طور کلی موافقند که با ادامه تبخیر اقیانوس‌ها، آب بیشتری در جو زمین گرفتار خواهد شد. این اتفاق یک اثر گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند که گرمای بیشتری را در جو زمین به دام می‌اندازد، و باعث تبخیر بیشتر اقیانوس‌ها می‌شود.

اقیانوس‌ها می‌جوشند

خاموشی خورشید

در برخی از نظریه‌ها زندگی به سرعت چشم به هم زدن نابود می‌شود و سیاره ما به یک تکه سنگ بدون حیات در فضا تبدیل خواهد شد. بسیاری از دانشمندان توافق دارند که در آینده‌ای دور، قبل از اینکه سوخت خورشید کاملا تمام شود و به یک سحابی سیاره‌نما تبدیل شود، روزی به «کوتوله سفید» تبدیل خواهد شد. محققان بر این باورند که این پروسه حدود ده میلیارد سال به طول خواهد انجامید، اما شاید انسانی تا آن زمان باقی نمانده باشد تا چنین وضعیتی را ببیند.

خاموشی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب شهاب سنگ چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۲۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۴۷ ق٫ظ

  5. احمدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۸ ق٫ظ

    عالیه مطالبتون

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۴۳ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۳۳ ب٫ظ

    🙏🌹

    پاسخ

  10. عادل

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    خیلی خوب بود،,🌹🙏

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…