هنگام معامله خانه، به این نکات ضروری توجه کنید

۶
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قرارداد‌های مربوط به معامله خانه معمولا چالش برانگیز‌اند. نکات حقوقی بسیار زیادی در رابطه با معاملات خانه وجود دارند که اگر بدون اطلاع از آن‌ها معامله انجام شود ممکن است مشکلات بسیاری به وجود بیاید.
نکات ضروری هنگام معامله خانه

مسئله مهمی که برای افراد وجود دارد آن است که بدون دانش حقوقی و اطلاع از اصطلاحات مهم، اقدام به معامله می‌کنند و بعد از آن که به مشکل برخوردند متوجه می‌شوند آگاهی از این نکات، بسیار مهم است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات ضروری هنگام معامله خانه می‌پردازیم.

 ملک حتما باید سند داشته باشد

حتما بررسی نمایید که خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید سند رسمی دارد یا خیر؟ مسئله این است که در برخی نواحی مانند شهرهای شمال کشور، برای یک زمین بزرگ یک سند مادر وجود دارد و آن زمین به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده است اما برای آن قطعات کوچک‌تر سند رسمی وجود ندارد. نقل و انتقال این قطعات با مبایعه‌نامه‌های عادی یا وکالتنامه انجام می‌شود.

اما طبق ماده ۲۲ قانون ثبت، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده یا ملک به او منتقل شده و این انتقال در دفتر ثبت املاک ثبت شده باشد، به عنوان مالک می‌شناسد.

کسب اطمینان در مورد مالکیت فروشنده 

حتما بررسی کنید کسی که قصد دارد ملک را به شما بفروشد، از لحاظ قانونی اختیار معامله کردن آن ملک را داشته باشد. کسی می‌تواند ملک را به شما بفروشد که مالک ملک باشد یا از جانب مالک وکالت رسمی برای فروش ملک داشته باشد.

بنابراین حتما باید سند ملک را بررسی کنید. اگر سند رسمی به نام فروشنده وجود ندارد مبایعه‌نامه‌ای که نام فروشنده در آن درج شده و مالکیت او را نشان می‌دهد بررسی نمایید.  سعی کنید تمام اطلاعات را بررسی کنید. ممکن است مالک با کسی تشابه اسمی داشته باشد.

بررسی اینکه آیا فروشنده اختیار فروش را دارد یا خیر

اگر کسی به وکالت از مالک، قصد فروش ملک را دارد، حتما وکالتنامه او را بررسی کنید. مشخصات او را با مشخصات نوشته شده در وکالتنامه تطبیق دهید.

وکالتنامه وکیل باید رسمی باشد، یعنی در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. همچنین بررسی کنید که وکیل اختیارات زیر را داشته باشد:

  • اختیار فروش ملک مورد نظر شما.
  • همچنین اختیار دریافت ثمن یا بهای معامله.
  • اختیار تنظیم سند رسمی به نام شما.

نکات ضروری هنگام معامله

در رهن نبودن خانه

در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از افراد برای خرید خانه از بانک وام می‌گیرند. معمولا سند خانه در رهن بانک قرار می‌گیرد. ملکی که در رهن بانک است قابلیت خرید و فروش دارد اما امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار را ندارد.

در واقع تا زمانی‌که بدهی بانک پرداخت نشده و فک رهن صورت نگرفته نمی‌توان ملک را به‌صورت رسمی به دیگری منتقل کرد. پرداخت بدهی بانک اصولا بر عهده فروشنده است. اما طرفین می‌توانند توافق کنند که خریدار به جای بخشی از بهای معامله، بدهی فروشنده به بانک را بپردازد. پس برای اینکه از این نظر دچار مشکل نشوید از دفاتر اسناد رسمی وضعیت سند را استعلام بگیرید.

معامله خانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب انحصار وراثت املاک قولنامه‌‌ای چه شرایطی دارد؟  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۴۱ ق٫ظ

    سلام مطلب خوبی بود ولی خرید و فروشی ملک نکات حقوقی زیادی دارد در صورت امکان مطالب بیشتری تو سایت بزارید
    از هم تشکر از لطف شما

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      سلام، ممنون از شما که ما رو همراهی می‌کنید. حتما این موضوع را بررسی می‌کنیم و مطالب بیشتری پیرامون این موضوعات تولید می‌کنیم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۴۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۴ ب٫ظ

    🙏🌹

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …