۷ نکته کاربردی برای داشتن خوابی راحت

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رعایت نکات مربوط به بهداشت خواب، داشتن روز پر انرژی و سلامت جسمی شما را تضمین خواهد کرد. البته شاید ایجاد عادات صحیح کمی زمان ببرد ولی ارزشش را دارد.
بهبود وضعیت خواب شبانه

بهداشت خواب روی کیفیت خواب تاثیر مستقیم دارد و یک خواب خوب روزی پرانرژی را به دنبال خواهد داشت. در این مطلب همراه مجله دلتا باشید تا نکات مهم برای بهبود وضعیت خواب شبانه را بخوانید.

نکات مهم بهبود وضعیت خواب شبانه

در ساعتی مشخص به رختخواب بروید

اگر ساعت خواب شما بسیار متغیر باشد، مثلا یک شب ساعت ۱۰ بخوابید و یک شب تا پاسی از سحر بیدار بمانید بدن را دچار نوعی سردرگمی یا به‌اصطلاح جت لگ، آشفتگی ساعت، خواهید کرد. این اتفاق نظم بیولوژیک بدن را دچار اختلال کرده و نه‌تنها بر کیفیت خواب، بلکه بر گوارش هم تاثیر منفی می‌گذارد.

در ساعتی مشخص به رختخواب بروید

صبح‌ها در یک ساعت ثابت بیدار شوید

شاید بگویید منظم کردن ساعت خواب، با توجه به گرفتاری‌های روزمره دشوار است. پس تمرکز خود را روی تنظیم کردن ساعت بیداری بگذارید. مثلا هر روز ساعت ۶ صبح از خواب بلند شوید تا بدن به‌مرور ساعت خواب را تنظیم کند.

از نور آبی پرهیز کنید

بخش آبی نور صفحه‌نمایش گوشی و تبلت روی آماده شدن مغز برای خواب تاثیر سو دارد. این را بارها شنیده‌اید و احتمالا فیلتر آبی گوشی خود را هم فعال کرده‌اید اما باز هم، حتی به بهانه مطالعه کتاب آنلاین، با گوشی به تخت می‌روید.

برای بیدار شدن از ساعت زنگ‌دار استفاده کنید

یک ساعت مخصوص برای زنگ زدن و بیدار شدن تهیه کنید. برخی مدل‌های دیجیتال گویا هم هستند که با اعلام ساعت یا جملات انگیزشی کار را راحت‌تر می‌کنند.

برای بیدار شدن از ساعت زنگ‌دار استفاده کنید

اتاق‌خواب مخصوص خوابیدن است

ممکن است شما هم از اتاق خوابتان برای کار، مطالعه، خیاطی، تلویزیون دیدن و حتی خوردن استفاده می‌کنید اما باید بدانید این کار آرامش مغزی را برهم می‌زند. سعی کنید یک فضای مشخص و مختص به خواب داشته باشید تا هیجانات غیر مرتبط با خواب را از خود دور کنید.

نکات بهبود وضعیت خواب شبانه

در فضایی خنک بخوابید

مطالعات علمی نشان داده‌اند فضای خنک باعث ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که تاثیر مستقیمی بر تنظیم زمان خواب دارد. پس از هوای تازه و خنک برای داشتن خوابی عمیق و مفید غافل نشوید. متخصصان بهترین دما را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌دانند.

توجه به تغذیه

قبل از خواب از مصرف خوراکی‌های سنگین و محرک پرهیز کنید تا بدن زمان کافی برای متابولیسم داشته باشد و شما هم خواب راحتی را تجربه کنید. سعی کنید عصر به بعد از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل قهوه خودداری کنید.

ترفند بهبود وضعیت خواب شبانه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از پیری را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۲۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…