روستاهای تاریخی ایران را بشناسید

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمی‌توان تاریخ دقیقی برای قدمت روستاها تعیین کرد، به همین منظور در این متن قدیمی‌ترین روستاهای ایران را که بسیار معروف و پرطرفدار هستند به شما معرفی می‌کنیم.
روستاهای تاریخی ایران

ایران یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های جهان است که سکونتگاه‌های تاریخی بسیاری در گوشه و کنار خاکش از هزاران سال پیش تشکیل شده است. همین قدمتش، باعث شده تا روستاهای تاریخی بسیاری را در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور ببینیم. روستاهایی که‌ هر کدام ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارند و به یکی از عجایب ایران تبدیل شده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا روستاهای تاریخی ایران را به شما معرفی کنیم.

ماسوله، یکی از روستاهای تاریخی ایران

معماری خاص ماسوله باعث شهرت این روستای تاریخی در میان گردشگران داخلی و خارجی شده است، چرا که خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی از سوی کوه به سمت دره قرار گرفته‌اند و تمامی خانه‌ها بدون حیاط هستند؛ البته پشت‌بام خانه پایینی به عنوان حیاط خانه بالایی کاربرد دارد. در کنار معماری منحصربه‌فرد این روستا، فرهنگ بومی اهالی ماسوله هم بسیار زبانزد است.

قدیمی ترین روستاهای ایران

کندلوس، استان مازندران

یکی از زیباترین روستاهای قدیمی ایران روستای کندلوس است. این روستا در استان مازندران قرار دارد و قدمتش به حدود ۴۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. اولین موزه روستایی در کندلوس ساخته شده و غیر از این، طبیعت بکر، مردمان اصیل و خانه‌های بومی این روستا همگی بر جذابیت‌های آن افزوده‌اند و باعث شده‌اند تا یکی از روستاهای گردشگری ایران همین روستا باشد.

روستاهای تاریخی ایران

خماط، یکی دیگر از روستاهای تاریخی ایران

روستای خماط از روستاهای عرب زبان در جنوب کشور است. این روستا قدمت تاریخی طولانی دارد، با این حال نمی‌توان با قطعیت گفت خماط، کهن‌ترین روستای ایران است.

معبد زیگورات چغازنبیل هم در نزدیکی روستای خماط واقع شده است. این معبد که ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده، اولین اثر جهانی ثبت‌شده ایران محسوب می‌شود.

خماط

لافت، استان هرمزگان

یکی دیگر از روستاهای معروف ایران روستای لافت در جزیره قشم است. برخی معتقدند که قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال می‌رسد. خانه‌های آن معماری و طراحی بسیار چشمگیری دارند. با دیدن این خانه‌ها شما به یاد خانه‌ها و بافت شهر یزد خواهید افتاد. اکثر خانه‌های روستای لافت بادگیرهایی دارند که باعث تهویه مناسب هوا در فصول مختلف سال می‌شوند.

لافت

ابیانه، استان اصفهان

ابیانه یکی از زیباترین روستاهای ایران است که می‌گویند حدود ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. این روستای تاریخی، یکی از اولین سکونتگاه‌های حاشیه کویری ایران است و بناهای تاریخی متعددی در این روستا وجود دارد. چیزی که ابیانه را مشهور کرده، معماری خاص و بومی بناهای تاریخی آن است. خاک قرمزی که در ابیانه وجود دارد.

برای دیدن مطلب آبشارهای بلند ایران به لینک آن مراجعه کنید.

روستاهای تاریخی ایران

پیشنهاد مطالعه: اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید، جنگلی در میان اقیانوس ابرها را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. کاوه

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    روستای وشنوه رو فراموش کردی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

      ممنون از تذکرتون

      پاسخ

  2. ماهان

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    کندوان یادتان رفت که مجله اشپیگل در مقاله ای فرضیه ای مطرح کرد که شاید بهشتی که آدم و حوا در آن بوده اند همین کندوان است

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز و سپاس از نظرتون

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…