این کارها عزت نفس شما را نابود می‌کند!

۱۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عزت نفس از جمله خصوصیاتی است که به‌مرور زمان ممکن است دستخوش تغییر شود و امکان آن وجود دارد که به رفتارهایی عادت پیدا کنید که باعث کاهش عزت نفس می‌شوند.
عوامل نابود کننده عزت نفس

این رفتارها در واقع کارهای ساده‌ای هستند که همه ما، کم‌وبیش در طول روز ممکن است آن‌ها را انجام بدهیم: عذرخواهی بی‌جا، تن دادن به صحبت‌ها و قضاوت‌های منفی درباره خود و مقایسه کردن خود با دیگران، از جمله این کارها هستند. این چیزها می‌توانند تاثیر بسزایی بر کاهش عزت نفس، و به‌طور کلی اعتماد به نفس داشته باشند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان عوامل نابود کننده عزت نفس می‌پردازیم.

قائل نشدن مرز و محدوده‌های مشخص برای روابط کاری و شخصی

اگر بخواهید دوستان، آشنایان و همکاران‌تان برای وقت شما ارزش و احترام قائل شوند، باید محدوده‌های مشخصی در نظر بگیرید. اگر این محدوده‌ها را در روابط‌تان تعریف کرده‌اید که چه بهتر، در غیر این صورت ممکن است به عزت نفس‌تان آسیب وارد شود. منظور از قائل شدن مرز و محدوده این است که نباید اجازه بدهید دیگران وقت شما را هدر بدهند: مثلا شما را وادار کنند کاری برای‌شان انجام بدهید، در حالی که خودتان اولویت مهم‌تری دارید؛ یا آنکه در آخرین دقیقه، قرارشان با شما را لغو کنند. هر بار که چنین اتفاقی می‌افتد، احساس خواهید کرد که از ارزش‌تان کاسته شده است.

عوامل نابود کننده عزت نفس

 سخت‌گیری بیش از حد نسبت به خود

یکی از عوامل نابود کننده عزت نفس سخت‌گیری بیش از حد نسبت به خود است. چگونگی حرف زدن شما با خودتان در طول روز از دیگر عادات رفتاری مهمی است که بر عزت نفس تأثیر می‌گذارد و مثبت و منفی بودن این صحبت‌ها، در نهایت عامل تعیین‌کننده موفقیت یا شکست‌تان خواهد شد. پس بهتر است از این به بعد درباره هر حرف و قضاوتی که نسبت به خودتان دارید و بیش از حد سخت‌گیرانه به نظر می‌رسد، تجدید نظر کنید. برای اینکه رابطه خوبی با خود داشته باشید به مطلب چگونه خود را دوست داشته باشیم؟ سر بزنید.

راه رفتن با حالت بدنی نامناسب

شاید باور کردن این مسئله برایتان کمی دشوار باشد، اما حقیقت این است که حالت بدنی و فیزیکی شما بر ذهنیت‌تان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بهتر است به این مسئله توجه بیشتری نشان دهید و تا حد امکان از حالت‌هایی چون قوز کردن پرهیز کنید.

اگر کاملا صاف بایستید و کمی شانه‌ها را به عقب بدهید، اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیدا خواهید کرد. این ساده‌ترین راهکاری است که برای افزایش عزت نفس کسانی که به من مراجعه می‌کنند، بهشان پیشنهاد می‌کنم.

معاشرت با کسانی که شخصیت چندان جالبی ندارند

یکی دیگر از مسائلی که تاثیر عمده‌ای بر احساس شما نسبت به خودتان خواهد داشت، انتخاب افرادی است که بیشتر وقت‌تان را در کنار آن‌ها سپری می‌کنید. شاید این جمله را قبلا شنیده باشید که شخصیت شما، میانگینی است از شخصیت پنج نفری که بیشترین معاشرت را با آن‌ها دارید. اگر دوستان و همکاران‌تان شخصیت جالبی نداشته باشند. منظور کسانی است که صداقت ندارند، مهربان نیستند، وفادار نیستند و دیگر صفات خوب این چنینی را ندارند)، به‌مرور عزت نفس شما تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

بیان نکردن چیزی که در ذهن دارید

البته این مسئله با گستاخی یا بیان کردن آنی هر چیزی که به ذهن می‌رسد تفاوت دارد. اما اگر بتوانید افکارتان را به زبان بیاورید و در جمع افراد، با اقتدار صحبت کنید، عزت نفس شما به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

عوامل نابود کننده عزت نفس

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا افراد از صمیمیت و نزدیکی زیاد با دیگران می‌ترسند؟ را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۳۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۳۳ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…