آیا مسکن فرد بدهکار را می‌توان توقیف کرد؟

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون فقط اموال به‌خصوصی از بدهکار توسط طلبکاران قابل توقیف شدن است. سولی که مطرح می‌شود آن است که آیا خانه بدهکار را نیز می‌توان بابت بدهی توقیف کرد؟
شرایط توقیف مسکن فرد بدهکار

توقیف مسکن فرد بدهکار یک مسئله حقوقی مهم است که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید. بر اساس قانون اموالی که جزو ضروریات زندگی فرد بدهکار باشد از توقیف، معاف بوده و به‌عنوان مستثنیات دین شناخته و پذیرفته می‌شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا با هم به این سؤال بپردازیم که آیا مسکن بدهکار قابل توقیف‌شدن است؟

شرایط توقیف مسکن فرد بدهکار

طلبکار همیشه باید با حکم مراجع قضایی یا ثبتی در ابتدا اموالی از بدهکار را معرفی، سپس توقیف و در نهایت به مزایده بگذارد تا بتواند به پول خودش برسد. از سوی دیگر مصلحت بدهکار طبق شرع و قانون ایران ایجاب می‌کند که برخی از اموال وی توقیف نشوند؛ مانند مسکن فرد بدهکار، بنابراین اموالی را که جزو ضروریات زندگی مدیون است قانون‌گذار از توقیف معاف کرده و به‌عنوان مستثنیات دین پذیرفته است.

طبق قانون مدنی ایران یکی از مستثنیات دین، مسکن متناسب با زندگی و شان بدهکار  است؛ بنابراین به بیان دیگر اگر فردی بدهکار باشد نمی‌توان مسکنی که خیلی بالاتر از شان بدهکار هست را توقیف کرد؛ زیرا این مسکن جزو مستثنیات دین آن فرد قرار دارد. در نهایت باید گفت اگر مسکنی که بدهکار در آن زندگی می‌کند، بیشتر از شأن او باشد بازداشت و توقیف آن ممکن است.

یکی از مواردی که می‌توان از این موضوع استفاده کرد، وصول مهریه است. زمانی که شوهری از پرداخت مهریه امتناع کند و زن دنبال مالی از مرد است که بتواند مهریه خودش را وصول کند می‌توان طبق این قانون خانه مرد را در امان داشت.

در چنین وضعی برخی با خیال آسوده  از این که مسکن فرد بدهکار  جزو مستثنیات دین است و توقیف نمی‌شود، برای جلوگیری از توقیف، دیگر اموال خود را پنهان می‌کنند، غافل از این که اگر مسکن فرد بدهکار از شأن بدهکار بیشتر باشد، می‌توان آن را توقیف کرد.

شرایط توقیف مسکن

مستثنیات دین

بدهکار باید هر جور که شده بدهی خودش را پرداخت کند و اگر با میل و رضایت این کار را نکند، می‌توان از طریق زور او را وادار به پرداخت کرد. قانون اجرای احکام مدنی برای کمک‌کردن به طلبکار راهکارهایی نظیر توقیف و فروش اموال منقول و غیرمنقول را پیش‌بینی کرده است.

توقیف اموال یک موضوع اخلاقی و انسانی است چرا که افراد حق زندگی دارند و برای ادامه زندگی به  ابزار و وسایلی نیازمند هستند. به همین ترتیب شخص بدهکار نیز دارای خانواده و مسئول تأمین هزینه آنها است.

بنابراین، روند اجرای حکم نباید به هر طریقی باشد تاحدی‌که منجر به ویرانی زندگی این افراد شود. باید بخشی از اموال از توقیف، مستثنی شود تا ادامه زندگی مدیون مقدور باشد. در اینجا است که بحث مستثنیات دین به‌عنوان یک مجال قانونی مطرح می‌شود. نکته مهم آن است که تشخیص متناسب بودن با شأن بدهکار برعهده دادگاه است.

مستثنیات دین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. عاطفه

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۴۰ ق٫ظ

    در ایران دیدیم که بانکها بخاطر طلبشون خونه طرف را توقیف کرده وخونه ای که در رهن بانک بوده را فروخته

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …