چرا افراد از صمیمیت و نزدیکی زیاد با دیگران می‌ترسند؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا به‌حال دقت کرده‌اید که بعضی افراد در اطراف ما هستند که از صمیمیت و نزدیکی زیاد ترس دارند و این اجازه را به شما نمی‌دهند.
عوامل ترس از صمیمیت با افراد

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های هر انسانی ترس از دست دادن است. به همین علت افراد از صمیمی شدن با دیگران خودداری می‌کنند. درکنار این ترس از رها شدن توسط دیگران نیز وجود دارد. وقتی این دو ترس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند افراد از صمیمیت با دیگران خودداری می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان عوامل ترس از صمیمیت با افراد می‌پردازیم.

علائم و نشانه‌های ترس از صمیمیت

این نوع ترس خود را به‌شیوه‌های گوناگون و گاه متضادی در روابط مختلف نشان می‌دهد. نکته‌ای که باید در نظر داشت اینکه نشانه‌های این ترس معمولا در تضاد با خود ترس قرار می‌گیرند؛ برای مثال، فردی ممکن است عمیقا به نزدیک‌شدن و صمیمیت با دیگری علاقه‌مند باشد، اما در ظاهر با پایان‌دادن به رابطه، کنشی متضاد با خواسته قلبی‌اش نشان بدهد. درک این نکته برای آنهایی که با افراد مبتلا به این ترس زندگی می‌کنند مهم است.

عوامل ترس از صمیمیت با افراد

ترس از رهاشدگی

یکی از عوامل ترس از صمیمیت با افراد ترس از رهاشدگی است. کسانی که این ترس را تجربه می‌کنند نگران این هستند که مبادا همسر یا دوستان‌شان آن‌ها را ترک کنند. این ترس ریشه در کودکی این افراد دارد. به‌عنوان مثال ممکن است در کودکی فرد توسط یکی از اعضای خانواده یا اطرافیانش ترک شده باشد.

عوامل ترس از صمیمیت با افراد

ترس از غرق‌شدن در رابطه

افرادی که این ترس را تجربه می‌کنند نگران این موضوع هستند که شاید همسرشان آن‌ها را کنترل کند و بخواهد بر زندگی آن‌ها تسلط داشته باشد. این ترس نیز ریشه در کودکی افراد داشته و مربوط به نحوه رشد و پرورش آن‌ها توسط اعضای خانواده‌شان می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است شیوه تربیتی فرد در کودکی کنترل‌گرا بوده و او به‌شدت حس می‌کند که در دام افتاده است. به همین دلیل در بزرگسالی نیز از صمیمیت زیاد اجتناب می‌کند.

ترس از غرق‌شدن در رابطه

اختلال اضطراب

برخی افراد ممکن است اختلال اضطراب داشته و از بودن در جمع و کنار افراد دیگر وحشت‌زده می‌شوند. چرا که این افراد به شدت از قضاوت شدن توسط افراد و در دید بقیه قرار گرفتن ترس دارند. بنابراین از صمیمی شدن و نزدیکی با سایر افراد اجتناب می‌کنند. گروهی دیگر اما ترس از صمیمیت خود را پشت تلفن‌های همراه و فعالیت گسترده در فضای مجازی پنهان می‌کنند. یعنی ظاهرا دنبال‌کنندگان و دوستان زیادی دارند، اما با هیچ‌کدام احساس صمیمیت و نزدیکی نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده شناسایی این ترس‌ امروزه دشوارتر شود. ترس‌هایی مانند ترس از لمس‌شدن نیز ممکن است به‌عنوان بخشی از این ترس در نظر گرفته شود.

اختلال اضطراب

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه خود را دوست داشته باشیم؟  را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۰۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۰۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…