با این کارها بر استرس خود غلبه کنید

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ذهن و بدن به‌طور مستمر با هم در ارتباط هستند، بنابراین استرس بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می‌گذارد.
راهکارهای کاهش استرس

استرس در درازمدت تغییرات قابل‌ توجهی را به بدن تحمیل می‌کند و حتی استرس‌های کوتاه‌مدت هم می‌توانند موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شوند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان راهکارهای کاهش استرس می‌پردازیم.

قدرت نفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم و با این حال کاری است که به ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم.

هنگامی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید این است: سه نفس عمیق. این روش قدرتمند و ساده‌ به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا هم‌نشین استرس هستند، کمک می‌کند.

راهکارهای کاهش استرس

ارزش خواب خوب شبانه را دست‌کم نگیرید

یکی از راهکارهای کاهش استرس اینست‌که ارزش خواب خوب شبانه را دست کم نگیرید. استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.

به محیط خواب خود توجه داشته باشید. یک فضای آسوده فراهم آورید که به خوابی آرام کمک کند. با افشاندن مقدار کمی روغن اسطوخودوس بر روی بالش و راه ندادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی را خلق کنید که موجب آسایش و استراحت شما می‌شود.

غذاهای آرامش‌بخش را امتحان کنید

وقتی خیلی استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای کسب آرامش می‌رویم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش‌بخش روی بیاوریم، نه به غذاهای حاضری.

بهترین راه برای افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ است. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می‌کنند.

راهکارهای کاهش استرس

بوی خوش حامل آرامش است

آن بخش از مغز که وظیفه‌ پردازش بوها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل را استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند. تنها با استشمام اسانس‌ها می‌توانید استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی آنی دیگر را به حداقل برسانید.

بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید هستند:

  • اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
  • یاسمن: نشاط‌ آور و آرامش‌بخش
  • رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
  • نعناع: کاهش خستگی

بوی خوش حامل آرامش است

مراقبه، یوگا و عبادت

۲۰ دقیقه عبادت، یوگا یا مراقبه در روز باعث کاهش میزان استرس و بهبود سلامت روان می‌شود. تمدد اعصاب و انجام امور معنوی برای مدیریت استرس حیاتی است. ممکن است عجیب به نظر برسد اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در مواقع استرس شدید انجام دهیم این است که کار خاصی نکنیم یعنی ساکن بمانیم، سکوت کنیم و به مراقبه بپردازیم.

مراقبه، یوگا و عبادت

خنده بهترین دارو است

خندیدن راهی شگفت‌انگیز برای آزاد کردن هر چه بیشترِ اندروفین در بدن است. با دوستان‌تان دور هم جمع شوید و با هم بخندید. یک فیلم بانمک که حس خوبی دارد تماشا کنید. وقتی دچار استرس می‌شوید، خنده قادر است به سرعت مقداری از انرژی منفی را از شما دور کند.

خنده بهترین دوا است

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در ۸:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…