در چه شرایطی نمی‌توان بدهکار را ممنوع‌الخروج کرد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تمامی افراد برای خروج از کشور خود و سفر به کشورهای دیگر دنیا آزاد هستند. تنها در صورتی می‌توان مانع خروج یک نفر از کشور شد که با حکم قانونی ممنوع‌الخروج شده باشد.
عدم ممنوع الخروجی بدهکار

ممنوع‌الخروجی به علت بدهی در انواع مختلفی مانند بدهی بانکی، بدهی مهریه، بدهی به شخص حقوقی و بدهی مالیاتی وجود دارد. در هر یک از انواع ممنوع‌الخروجی به علت بدهی باید به مراجع متفاوتی برای گرفتن این حکم مراجعه کرد. صدور حکم ممنوع‌الخروجی کار ساده‌ای نیست و باید دلایل محکم و مستندی برای صدور این حکم توسط مرجع مربوطه وجود داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم ممنوع الخروجی بدهکار می‌پردازیم.

در چه شرایطی نمی‌توان بدهکار را ممنوع الخروج کرد؟

تنها زمانی فرد بدهکار که ممنوع‌الخروج شده است می‌تواند درخواست خروج از کشور را بدهد که یک بیماری سخت و غیرقابل درمان داشته باشد و عدم درمان وی در داخل کشور توسط پزشکان تایید شده باشد.

چه نهادهایی مسئول صدور حکم ممنوع الخروجی هستند؟

تنها چند نهاد در کشور وجود دارند که حکم ممنوع‌الخروجی به علت بدهی را صادر می‌کند. با توجه به نوع بدهی که ممکن است بدهی ناشی از مهریه یا مالیات یا غیره باشد، نهاد صادرکننده ممنوع‌الخروجی متفاوت است.

  • دادسرا: اولین نهادی که اجازه صدور حکم ممنوع‌الخروجی را دارد دادسرا است. اگر در دادسرا شخصی متهم شناخته شود و دادستان تشخیص دهد که حضور یا عدم حضور شخص متهم در کشور می‌تواند در روند پرونده مالی یا جنایی تاثیرگذار باشد، نسبت به صدور این حکم اقدام می‌کند.
  • اداره ثبت: افراد برای ثبت هر نوع بدهی که دارای سند رسمی است به اداره ثبت مراجعه می‌کنند و در همین اداره می‌توانند برای ممنوع‌الخروجی فرد بدهکار درخواست صادر کنند.
  • سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی و بانک مرکزی: نهادهای دولتی می‌توانند برای جلوگیری از خروج بدهکاران وام بانکی، بدهکاران مالیاتی و بدهکاران بیمه، حکم ممنوع‌الخروجی صادر کنند.

ممنوع الخروجی بدهکار

حکم ممنوع‌الخروجی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

در صورت صدور حکم ممنوع‌الخروجی توسط دادگاه، این حکم تا شش ماه دارای اعتبار است. در‌صورتی‌که بعد از آن نیز بدهی فرد پرداخت نشده باشد، قابلیت تمدید دارد. این حکم بعد از صدور، تا ۲۰ روز مهلت اعتراض در دادگاه تجدیدنظر را دارد. بعد از شش ماه در صورت عدم تمدید توسط طلبکار یا طلبکاران، حکم به‌صورت خودکار از سیستم حذف می‌شود.

 ممنوع الخروج کردن بدهکار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب توصیه های بسیار مهم در ضمانت از بدهی دیگران را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. مریم ادیبی

    ۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۵ ب٫ظ

    سلام و سپاس از شما در مورد زنی که برای مهریه از طریق اجرای ثبت مرد را ممنوع‌الخروج کرده و ده سال از این تاریخ می‌گذرد و مهریه طبق نظر دادگاه قسط بندی شده ومهریه ۲۰۰۰ سکه هست چه زمانی رفع ممنوع‌الخروج می‌شود چون این مهریه سنگین تا پایان عمر هم تمام نمیشود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ق٫ظ

      سلام، مواردی که اداره ثبت اسناد می‌تواند ممنوع الخروجی مرد را رفع کند شامل موارد ذیل است:
      ۱) مواردی که مرد مهریه را پرداخت کند.
      ۲) زن از تقاضای ممنوع الخروجی مرد منصرف شود.
      ۳) دادگاه و مراجع قضایی قرار یا حکمی مبنی بر رفع ممنوع‌الخروجی مرد به لحاظ تامین خواسته زن صادر کنند.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …