دریافت حقوق از والدین در ازای پرستاری از آن‌ها امکان دارد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگهداری از پدر و مادر در دوران سالخوردگی، وظیفه و تکلیفی است که به لحاظ شرعی و قانونی بر عهده همه فرزندان است اما سوالی که ممکن است برای افراد مطرح شود آن است که آیا فرزندان می‌توانند در ازای نگهداری از والدین خود حقوق و اجرا‌لمثلی دریافت کنند؟
دریافت حقوق برای پرستاری از والدین

با توجه به اینکه در اسلام به نگهداری از والدین بسیار تاکید شده است. از سوی دیگر بی‌توجهی به والدین هم می‌تواند عقوبت سختی در دنیا و آخرت داشته باشد. اما در روابط بین افراد، نگهداری از والدین باید میان اعضای خانواده و خواهران و برادران تقسیم‌‌بندی شود. بنابراین نگهداری از والدین بر عهده یکی از فرزندان قرار می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت حقوق برای پرستاری از والدین می‌پردازیم.

قانون اجرت المثل نگهداری از پدر و مادر

دریافت اجرت‌المثل نگهداری از پدر و مادر در قانون مدنی، همانند اجرت‌المثل زندگی زناشویی، به‌طور خاص و مشخص تعیین نشده است اما در قانون مدنی با استناد به موادی، می‌توان برای نگهداری از پدر و مادر مطالبه اجرت نمود.

مطالبه اجرت برای نگهداری از پدر و مادر برای فرزندان درست به مانند این است که یک فرد غریبه یا یک پرستار برای نگهداری از پدر و مادر تعیین شده باشد. از این رو همه فرزندان موظف به پرداخت اجرت یا حق‌الزحمه پرستار هستند.

دریافت حقوق از والدین

در ماده ۳۳۶ قانون مدنی، درباره دریافت اجرت‌المثل اینگونه بیان شده است که: «هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود. مگر این‌که معلوم شود که قصد تبرع داشته است.»

با توجه به ماده ۳۳۶ قانون مدنی، اجرت‌المثل هزینه کاری است که شخصی به موجب امر شخص دیگر، اقدام به انجام آن کار می‌کند. اگر شخص به‌طور ساده قصد انجام رایگان کارها را نداشته باشد، در‌این‌صورت اجرت‌المثل به وی تعلق می‌‌گیرد.

با استناد به ماده ۳۳۶ قانون مدنی در خصوص اجرت‌المثل، از آن‌جایی که نگهداری از پدر و مادر به نوعی پرستاری از دیگری است و از طرفی عمل فرزند ارزش اقتصادی دارد، لذا اجرت‌المثل نگهداری از پدر و مادر به وی تعلق می‌گیرد. در بیشتر مواقع افراد با توجه به شرایط و اختلافات حقوقی میان اعضای خانواده جهت نگهداری از والدین درخواست اجرت‌المثل می‌کنند.

 دریافت حقوق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط ارث به زن نمی‌رسد بلکه به دولت می‌رسد  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    خیلی خیلی خوب هست مخصوسن درمورد ارث واین مساعل که بزرگترهای خانه سر مادر وته تقاری خانه کلاه میزارند ازکجا باید اقدام کرد راهنمای کنید ممنون میشم حسین سرمست از حصارک کرج

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      مادر شما می‌تواند قبل از فوت اموالی را برای شما صلح عمری کند.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    🙏🌹

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …