آیا تمام اموال بدهکار قابل توقیف است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلبکار هرگز نمی‌تواند تمام اموال بدهکار را توقیف کند بلکه بر اساس قانون فقط برخی از اموال بدهکار قابل توقیف و مصادره است.
استثنائات توقیف اموال بدهکار

در دنیای امروز دعوی برای احقاق حق زیاد است. این را از آمار پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا می‌توان دریافت. در این میان یکی از دعوی‌‌های رایج مسائل مالی و بده بستان‌های ریالی است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع استثنائات توقیف اموال بدهکار می‌پردازیم.

توقیف اموال به چه معناست؟

ساده‌ترین تعریف توقیف اموال آن است که شخصی به دیگری بدهکار است و در نتیجه طلبکار اموال وی را توقیف می‌‫کند. توقیف اموال معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که اولا شخصی بدهکار باشد، ثانیا شخص بدهکار اموالی داشته باشد و ثالثا شخص طلبکار بتواند این اموال را شناسایی کند.

 استثنائات توقیف اموال بدهکار

اگر فردی از فرد دیگر طلبی داشته باشد می‌تواند برای دریافت بدهی خود اموالی از بدهکار را توقیف کند تا به وسیله آن بتواند طلب خود را وصول کند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد همان‌طور که قبلا نیز بیان کردیم تمام اموال بدهکار را نمی‌توان توقیف کرد زیرا برخی از امول برای ادامه زندگی بدهکار لازم و حیاتی است.

توقیف اموال

از جمله اموالی که قابل توقیف به نفع طلبکار نیستند منزل مسکونی که در شان بدهکار باشد، است. همچنین برای بدهکار و افراد تحت تکفل او یک‌سری وسایل منزل لازم و ضروری است که توقیف کردن آن‌ها امکان ندارد. علاوه‌بر وسایل منزل آذوقه موجود برای رفع نیاز بدهکار را نیز نمی‌توان از وی و خانواده او گرفت. همچنین کتا‌ب‌ها و ابزار علمی و تحقیقاتی بدهکار که متناسب با شخصیت اوست را نمی‌توان توقیف کرد.

اگر فرد بدهکار کشاورز نیز باشد یا شغل خاصی داشته باشد نمی‌توان ابزاری که مخصوص کسب و کار وی است را از او گرفت. زیرا این وسایل برای بدهکار و افراد تحت تکفل وی ابزاری ضروری است.

از دیگر مواردی که نمی‌توان توقیف کرد تلفن مورد نیاز مدیون است که توسط طلبکار غیر قابل توقیف است.

از موارد بسیار مهم آن است که اگر بدهکار در منزلی مستاجر باشد، مبلغی که در عقد اجاره برای پرداخت به صاحبخانه در نظر گرفته شده است هم قابل توقیف نیست.

 اموال بدهکار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هرگز پشت تلفن فحش ندهید  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  2. علی اصغر خویینی

    ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …