چه کنیم تا صبح‌ها پر انرژی باشیم؟

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌دانستید افرادی که صبح‌ها زودتر از خواب بیدار می‌شوند شاداب‌ترند؟
چگونه صبح‌ها پر انرژی باشیم

شاید برای بسیاری از افراد بیدار شدن از خواب و آماده شدن برای رسیدگی به فعالیت‌های روزمره چندان خوشایند نباشد، اما اشتیاق بیشتر برای صبح از خواب بیدار شدن و استفاده از این مدت‌زمان فوق‌العاده می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلامت و تندرستی ما داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا به بیان اینکه چگونه صبح‌ها پر انرژی باشیم می‌پردازیم.

از شب قبل همه چیز را آماده کنید و کارها را به صبح محول نکنید

شب، قبل از اینکه بخوابید، لباس‌ها را مرتب کنید، هر چه لازم دارید در کیف‌ خود بگذارید و غذایی را که باید سرکار ببرید آماده کنید. به این طریق، حداقل بخشی از وظایف‌تان را انجام داده‌اید و صبح روز بعد، استرس کمتری خواهید داشت.

شب‌ها به‌اندازه کافی استراحت کنید

مدت‌زمان توصیه‌شده برای خوابیدن شبانه ۷-۸ ساعت است. صرف نظر از ساعت بیدار شدن از خواب، با رعایت این مدت‌زمان، می‌توانیم احساس بهتری به‌هنگام بیدار شدن داشته باشیم. با این تفاسیر، شب‌ها زود خوابیدن لزوما کیفیت خواب را بیشتر نمی‌کند. اگر عادت دارید به‌عنوان مثال نیمه‌شب بخوابید و صبح ساعت ۷:۰۰ بیدار شوید و قصد دارید یک ساعت زودتر بیدار شوید و به این روند عادت کنید، به‌مرور این کار را انجام دهید.

چگونه صبح‌ها پر انرژی باشیم

استشمام رایحه گل‌ها

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه هاروارد، کسانی که صبح، زمانی که از خواب بیدار می‌شوند، گل و گلدان در دیدرس‌ آن‌ها باشد، شادابی و انرژی بیشتری پیدا خواهند کرد. حتی صرف نگاه کردن به شکوفه‌های زیبای گل‌ها باعث می‌شود تا اضطراب ما کمتر شود و در طول روز، مهربان‌تر و خوش‌برخوردتر باشیم.

چگونه صبح‌ها پر انرژی باشیم

به‌هنگام بیدار شدن کمی آب به‌همراه لیمو بنوشید

هفت یا هشت ساعتی که به‌طور میانگین صرف خوابیدن می‌شود، باعث کاهش آب بدن و نیاز مجدد آن به آب‌رسانی می‌شود. نوشیدن آب، به‌همراه کمی لیمو که در آن چکانده شده باشد، انتخاب هوشمندانه‌ای برای تأمین آب موردنیاز بدن است. این نوشیدنی کمی انرژی‌زا است و باعث احساس سیری می‌شود. به‌علاوه چشیدن طعم لیمو باعث می‌شود تا بعدا نیازی به خوردن دونات، یا شیرینی نداشته باشیم.

کمی آب به‌همراه لیمو بنوشید

بعد از بیدار شدن، کمی فعالیت داشته باشید

تحقیقات نشان داده است کسانی که بعد از برخاستن از رختخواب، کمی فعالیت می‌کنند، توانایی بیشتری برای طرح برنامه منظم خواب و بیداری روزانه خواهند داشت. منظور از فعالیت، ورزش طاقت‌فرسا نیست. کافی است ده دقیقه را به قدم زدن یا انجام حرکات کششی اختصاص بدهیم. این کار باعث سریع‌تر شدن جریان خون در بدن و کاهش احساس خواب‌آلودگی می‌شود.

کمی فعالیت داشته باشید

اتاق‌خواب را به‌هنگام خوابیدن کاملا تاریک کنید

برای آنکه خواب به سطح کیفی مطلوب برسد، اتاق خواب باید تاریک باشد. استفاده از چشم‌بند برای خواب می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد. استفاده از پرده‌های ضخیم‌تر برای اتاق‌خواب هم توصیه دیگری است که می‌توان برای این منظور استفاده کرد.

اتاق‌خواب را به‌هنگام خوابیدن کاملا تاریک کنید

برنامه روزانه منظمی برای ساعات خواب و بیداری داشته باشید

اختصاص دادن ساعتی مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن به‌صورت روزانه و پایبند ماندن به آن، بهترین راه برای متعادل نگه داشتن ساعت بدن یا نظم شبانه‌روزی آن است. با این کار نوعی چرخه منظم برای خواب‌ خود به‌وجود می‌آوریم که باعث می‌شود سایر کنش‌ها و واکنش‌های بدن در دیگر ساعات شبانه‌روز، با سهولت بیشتری انجام بگیرند.

تا حد امکان محیطی را که در آن می‌خوابید آرام و ساکت نگه دارید

سروصدای محیطی، مثل رفت‌وآمد خودروها، به خواب رفتن را بسیار دشوار می‌کند. دستگاه پخش صدا یا نویز سفید می‌تواند انتخاب مناسبی برای حل این مسئله باشد. پخش مداوم صداهای آرامش‌بخشی نظیر جریان رودخانه، یا حتی باز گذاشتن دائم پنکه یا چیزی شبیه به آن هم می‌تواند به خنثی کردن صداهای مزاحم کمک کند.

محیط را آرام و ساکت نگه دارید

پیشنهاد مطالعه: مطلب وقتی دلتان گرفته، چه‌چیزی حالتان را بهتر می‌کند؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    آگاهی های علمی درهمه زمینه‌ها بسیار عالی است تشکر از شما عزیزانم سپاسگزارم

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۲ ق٫ظ

      با سلام، ممنون از شما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…