برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران چه مجازاتی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران یا کلاهبرداری رایانه‌ای یکی از موارد جرایم رایانه‌ای محسوب می‌شود. این جرم یکی از رایج‌ترین جرایم است و آمار ارتکاب آن روز به روز افزایش یافته است.
fzDNfVLmRCtOaY9azhIi1yvI4N1pXoCCFmREpdMR برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران چه مجازاتی دارد؟

با پیشرفت کردن تکنولوژی انواع مختلفی از جرایم به وجود آمده است. امروزه برعکس گذشته که مجرمین برای سرقت از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند، مجرمین از وسایل جدید استفاده می‌کنند و تعداد جرایم رایانه‌ای روزبه‌روز در حال افزایش است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع برداشت اینترنتی از حساب دیگران می‌پردازیم.

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات، عملی را مجرمانه می‌گویند و مرتکب آن را مجازات می‌کنند که در قانون به عنوان جرم تلقی شده باشد و برای آن مجازات پیش‌بینی کرده باشند. به این قانون که آن عمل را جرم در نظر گرفته و برایش مجازات تعیین کرده است، عنصر قانونی جرم می‌گویند. عنصر قانونی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مشخص شده است.

مجازات این جرم طبق این ماده از قرار زیر است:
” هر کس به‌طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ”

بنابراین مجازات کلاهبرداری اینترنتی یا جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران این است که مرتکب به حبس از یک تا پنج سال یا جریمه نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال محکوم خواهد شد.

وجود ” یا ” بین مجازات حبس و جریمه نقدی به این معناست که قاضی می‌تواند بین هر یک از این مجازات‌ها یکی را انتخاب کند. البته با توجه به نوع و شدت جرم قاضی می‌تواند هر دوی آن‌ها را هم اعمال کند.

برداشت اینترنتی از حساب

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مجازات مردی که اقساط مهریه را پرداخت نکند، چیست؟  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …