مجازات مردی که اقساط مهریه را پرداخت نکند، چیست؟

۱۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گرفتن مهریه حق زن است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این حق را از زن سلب کرد.
مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه

زوجه برای دریافت مهریه به یکی از دادگاه‌های صالح مراجعه می‌کند. دادگاه با بررسی موضوع، حکم به پرداخت مهریه می‌دهد. در این شرایط معمولا آقایان ادعای ناتوانی و اعسار از پرداخت مهریه را می‌کنند و می‌گویند که نمی‌توانند مهریه را به‌صورت یک‌جا پرداخت کنند. دادگاه پس از بررسی این موضوع پرداخت مهریه را اقساطی می‌کند. سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که اگر آقا اقساط مهریه را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه می‌پردازیم.

مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه

زمانی‌که مردی درخواست ناتوانی و اعسار از پرداخت مهریه را می‌دهد، اگر دادگاه با آن موافقت کند، مهریه زن را قسط‌بندی می‌کند. بنابراین مرد در زمان تعیین شده باید اقساط مهریه را پرداخت کند.

برای مثال اگر دادگاه روز دوم هر ماه را برای پرداخت مهریه در نظر بگیرد، مرد موظف است دوم هر ماه به دایره اجرای احکام دادگاه مراجعه کند. سپس باید سکه را پرداخت کند و رسیدی حاکی از پرداخت مهریه را امضاء کند. مهریه قسط‌بندی شده هنگام ثبت طلاق، در دفترخانه ثبت می‌شود. دفتردار به تعداد اقساط مهریه به خانم و آقا رسید می‌دهد. اگر مردی بیش از ۳ قسط را پرداخت نکند مهریه از حالت قسطی خارج شده و حال می‌شود.

مهریه حال

مهریه حال به مهریه‌ای گفته می‌شود که دریافت آن نیازی به زمان خاصی ندارد و زن می‌تواند هر زمانی که بخواهد آن را دریافت کند.

عدم پرداخت اقساط مهریه

عواقب عدم پرداخت اقساط مهریه

اگر احضاریه‌ای تحت عنوان پرداخت اقساط مهریه برای مرد از طرف دادگاه برود و همچنان مرد اقساط را پرداخت نکند و حتی درخواست اعسار ندهد، خانم ‌می‌تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

همچنین لازم به ذکر است درصورتی‌که خانم در زمان درخواست مطالبه مهریه اموالی از شوهر خود را توقیف نکرده باشد، در این شرایط که مرد از پرداخت اقساط مهریه خودداری می‌کند، می‌تواند توقیف اموال وی را از دادگاه درخواست کند.

بنابراین آقایانی که واقعا توانایی مالی پرداخت اقساط مهریه را ندارند، می‌توانند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه بدهند.

اقساط مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر زنی عده نگه ندارد، چه عواقبی دارد؟  را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۳۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۲۲ ب٫ظ

  4. محمود09372705173

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    از کارشماتقدیربایدکرد. چون خیلی زحمت میکشید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ق٫ظ

      ممنون از شما که ما رو همراهی می‌کنید.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۴ ب٫ظ

  7. شهروند

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۰۵ ق٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، خانمی چندین بار ازدواج میکند و از چند نفر تا آخر عمر اقساط مهریه اخاذی می‌کند که نتیجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی و دادگاه، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد و فحشا و…. می‌شود، لطفأ به دستورات شرع مقدس اسلام و قرآن و سنت‌های زیبای ائمه اطهار و بیانات مقام معظم رهبری در مورد مهریه توجه خاص شود.

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …