هرگز پشت تلفن فحش ندهید

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مزاحمت، توهین، فحاشی یا تهدیدهای تلفنی و پیامکی موضوعاتی هستند که جرم محسوب می‌شوند.
مجازات فحاشی از طریق تلفن

امروزه با پیشرفت راه‌های ارتباطی، افراد به راحتی با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در بین تمام این راه‌ها تلفن و تلفن‌همراه از رایج‌ترین وسایل ارتباطی است که در اختیار عموم مردم قرار دارد. با این حال گاهی این ابزارها برای افراد دردسر درست می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فحاشی از طریق تلفن می‌پردازیم.

فحاشی به چه معنی است؟

فحاشی به معنای استفاده از الفاظ زشت و ناپسند از سوی فردی به فرد دیگر و آزار روحی به آن فرد است. فردی که مورد آزار روحی قرار گرفته است می‌تواند اعاده حیثیت کرده و فرد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

فحاشی پشت تلفن

طبق قانون مجازات اسلامی ایجاد مزاحمت تلفنی برای افراد، غیر قانونی است. اگر فردی با استفاده از تلفن برای دیگری مزاحمت ایجاد کند محکوم به مجازات می‌شود.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنیم آن است که اگر فردی مزاحمت تلفنی ایجاد کند مطابق با مقررات مخابرات به یک تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شود. لازم به ذکر است که این جرم از جرایم غیر قابل گذشت است و حتی اگر شاکی رضایت نیز بدهد قانونگذار برای وی حبس و جزای نقدی در نظر می‌گیرد.

مزاحمت از طریق تلفن ثابت یا تلفن همراه به شیوه‌های مختلفی از جمله سوت کشیدن، سکوت کردن، فوت کردن در گوشی بدون وقفه، فحاشی، دادن  اخبار دروغ، تهمت ناروا زدن، دادن خبر‌های دروغ شوک‌آور صورت می‌گیرد.

مجازات فحاشی

شکایت از مزاحمت تلفنی چگونه است؟

اگر شاکی بخواهد از مزاحم شکایت کند باید مدت زمانی که مزاحمت طول کشیده است اثبات شود. البته دادگاه حتما باید حکم و دستور دریافت پرینت از مخابرات را صادر کند.

برای شکایت از مزاحم تلفنی باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرد. درصورتی‌که توهین یا فحاشی صورت گیرد، شاکی می‌تواند تقاضای اعاده حیثیت کند. اگر به مطالبی پیرامون مجازات‌ها علاقه دارید به مطلب پخش چت خصوصی افراد چه مجازاتی دارد؟ مراجعه کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که مزاحمت تلفنی باید به‌صورت متوالی و به دفعات رخ داده باشد. مجازات برای فردی اعمال می‌شود که سیم‌کارت به نام اوست و درصورتی‌که اثبات کند سیم‌کارت را برای فرد دیگری خریداری کرده است، طرف مقابل مجازات می‌شود.

 فحاشی از طریق تلفن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب انجام این کارها در فضای مجازی مجازات دارند  را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …