توصیه های بسیار مهم در ضمانت از بدهی دیگران

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شما دارای حقوق ثابت یا فیش حقوقی هستید احتمالا نزدیکان یا دوستانتان از شما درخواست ضمانت کرده‌اند. باید بدانید ضمانت برای شما ایجاد مسئولیت می‌کند. بنابراین قبل از ضامن شدن به این توصیه‌ها توجه کنید.
ضمانت از بدهی دیگران

هنگام ضمانت از افراد به این موضوع توجه کنید که این کار دارای ریسک بالایی است که به دقت و آگاهی بالایی نیاز دارد. متاسفانه با بررسی آمار دادگا‌ها متوجه می‌شویم که بسیاری از ضمانت‌ها در نهایت به شکایت ضامن از وام‌گرنده ختم می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضمانت از بدهی دیگران می‌پردازیم.

چند نکته هنگام ضمانت از بدهی دیگران

اذن بدهکار را حتما اخذ نمایید!

در موارد بسیاری مشاهده شده است که افراد از روی دوستی ضمانت فرد دیگر را قبول کرده‌اند. هیچ‌گاه ضامن نمی‌تواند ادعا کند از روی لطف این کار را انجام داده است. عقد ضمان بین دو نفر (ضامن و طلبکار) منعقد می‌شود. بنابراین ضامن نمی‌تواند ادعا کند از روی لطف و دوستی این عقد را قبول کرده است و ضامن در جریان نبوده است اما بدهکار باید پول ضامن را بپردازد. نکته مهم که باید به آن توجه شود آن است که عقد ضمان به اجازه بدهکار نیاز دارد. در نتیجه باید گفت حتما طی قراردادی که شهود نیز آن را امضا می‌کنند، اجازه بدهکار را برای ضمانت کردن از او بگیرید تا بعد از پرداخت بدهی وی بتوانید پول خود را ایشان دریافت کنید.

ضمانت از بدهی

اگر ضامن فوت کند تکلیف چیست؟

هنگامی‌که ضامن فوت کند، بدهی بانک از اموال برجا مانده از فرد فوت شده برداشت می‌شود. به عبارت دیگر متوفی هر تعدادی وراث هم که داشته باشد اما باید این افراد ابتدا طلب طلبکارانی که دارای وثیقه هستند را بپردازند. بعد از پرداخت آن، سهم‌الارث را میان خود تقسیم کنند. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب نحوه تقسیم ارث پدری بین فرزندان و والدین مراجعه کنید.

اگر بانک از متوفی وثیقه عینی مانند سند خانه داشته باشد، بعد از فوت شخص، خانه جزو اموال حساب نمی‌شود و بانک مستقیما آن را مصادره می‌کند.

در حالت دیگر اگر بانک ضمانت فردی را قبول کند و آن ضامن فوت کند از آن‌جایی که ضمانت وثیقه عینی نیست و وثیقه شخصی است، بانک نمی‌تواند تمام اموال ضامن فوت شده را به جای طلب خود بردارد. در این حالت بانک مانند سایر طلبکاران فرد فوت شده در صف قرار می‌گیرد و به نسبت طلب خود از اموال برجا مانده، برداشت می‌کند.

ضمانت از دیگران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با یک کارت به کارت ساده، حسابتان خالی می‌شود  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۴۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۱۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …