شرایطی که زنان می‌توانند جدا از همسرشان زندگی کنند

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر مسکن جداگانه داشته باشد؟ آیا زن حق داشتن مسکن جداگانه را دارد؟ از سوالات پر تکراری هستند که از ما پرسیده می‌شوند.
سکونت جداگانه زن از شوهر

قانون مدنی در بسیاری از مواد خود به حقوق زن و شوهر پرداخته است. یکی از این حقوق که بسیار مهم است بحث سکونت زوجین در کنار یکدیگر و محل سکونت است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سکونت جداگانه زن از شوهر می‌پردازیم.

چه زمانی زن می‌تواند جدا از شوهر خود زندگی کند؟

طبق مواد ۱۱۱۴ و ۱۱۱۵ قانون مدنی، زنان در شرایط عادی باید در منزلی که همسرشان تهیه کرده است زندگی کنند و حق تهیه مسکن مستقل ندارند، مگر در دو مورد که زنان امکان تهیه مسکن مستقل برای خود دارند.

اولین مورد زمانی است که برای زن در منزل شوهر خطر جانی، مالی، شرافتی وجود داشته باشد. در این شرایط زن می‌تواند علاوه‌بر دریافت نفقه از شوهر، برای خود مسکن مستقلی تهیه کند. تا زمانی که ترس از این خطرات وجود داشته باشد می‌تواند به منزل قبلی بازنگردد.

زنان هنگام عقد نکاح دارای حقوقی هستند که یکی از این حقوق نفقه است. نفقه بر عهده مرد است که باید به زن پرداخت گردد. تهیه مسکن مناسب برای زن جزو نفقه است. در واقع مرد باید طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مسکن مناسبی برای خانواده خود تهیه کند.

لازم به ذکر است مسکنی که مرد تهیه می‌کند باید متناسب با شان و منزلت همسر خود باشد. درغیر‌این‌صورت زن می‌تواند در منزل تهیه شده سکونت نکند.

طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که همسر خود تهیه کرده است سکونت کند مگر آنکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد.

همچنین طبق ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاه شوهر است مگر آنکه بر اساس شرط ضمن عقد، حق تعیین مسکن به زن داده شده باشد.

البته اگر در زمان عقد شرط انتخاب محل سکونت را به زن داده باشند دیگر اختیار انتخاب مسکن بر عهده او خواهد بود و اگر زوجه بخواهد در خانه‌ای زندگی نکند قانون هم به استناد شرط ضمن عقد حق را به او می‌دهد.

سکونت جداگانه زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب طلاق به دلیل تنفر زن از شوهر را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …