انجام این کارها در فضای مجازی مجازات دارند

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق قانون مجازات اسلامی، انجام یک‌سری از اعمال در فضای مجازی جرم شناخته شده است و مجازات دارند.
مجازات جرایم در فضای مجازی

با افزایش استفاده از فضای مجازی جرایمی که در این فضا رخ می‌دهد در حال افزایش است. جرایم در فضای مجازی انواع مختلفی دارند که برای آنان مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات جرایم در فضای مجازی می‌پردازیم.

جرایم در فضای مجازی

مطابق ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای: انتشار، توزیع و معامله محتوای مبتذل و مستهجن خلاف عفت عمومی در فضای مجازی جرم به حساب می‌آید. مرتکب این امر باید مجازات قانونی را طی کند. برای آشنایی مجازات انتشار چت‌های خصوصی افراد به مطلب پخش چت خصوصی افراد چه مجازاتی دارد؟ مراجعه کنید.

یکی دیگر از مواردی که در فضای مجازی دارای مجازات است، بردن آبروی افراد و هتک حیثیت افراد در فضای مجازی است. پلیس به افراد هشدار داده است که اگر در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد کنند، طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، مجازات می‌شوند.

جرایم در فضای مجازی

جرم تحقیر و توهین به دیگران در فضای مجازی

علاوه بر موارد گفته شده تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی بر اساس بند ب ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی مجازات به حساب می‌آید.

در بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات درباره گسترش فحشاء صحبت کرده است و فحشاء و منکرات از موارد مجرمانه در فضای مجازی است. استفاده ابزاری از افراد در این فضا اعم از مرد و زن و کودک در تصاویر و تولید محتوا نیز یکی از جرایم موجود در فضای مجازی است. همچنین تحقیر، توهین و مسخره کردن زنان، تبلیغ مسائل و روابط نامشروع در این فضا جرم هستند. لازم به ذکر است اگر در وحدت ملی، میان اقشار مختلف جامعه اختلال ایجاد شود، مرتکب مجازات می‌شود.

 فضای مجازی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با یک کارت به کارت ساده، حسابتان خالی می‌شود را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …