اگر مستاجر فوت کند، تکلیف قرارداد اجاره چه می‌شود؟

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره یکی از رایج‌ترین قرارداد‌هایی است که در کشور منعقد می‌شود.
قرارداد اجاره بعد از فوت مستاجر

اجاره، قراردادی است که طبق آن یک نفر (موجر) مال منقول یا غیر منقول خود را به فرد دیگری (مستاجر) برای مدت معین و در ازای دریافت اجاره‌بها (کرایه) واگذار می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع قرارداد اجاره بعد از فوت مستاجر می‌پردازیم.

تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره

طبق قانون مدنی، قرارداد اجاره از عقود لازم است و اگر مستاجر فوت کند قرارداد از بین نمی‌رود. بنابراین قرارداد اجاره تا پایان مهلتی که ذکر شده باقی می‌ما‌ند. البته قانون موجر و مستاجر برای این موضوع استثنائاتی قائل شده است که تحت این شرایط گاهی امکان منحل کردن قرارداد بعد از فوت مستاجر وجود داشته باشد.

شرایط ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر

بند ۴ ماده ۱۲ قانون روابط موجر و مستاجر به بازماندگان مستاجری که هنگام قرارداد اجاره فوت کرده است این حق را می‌دهد تا در صورت توافق تمام وارثان، قرارداد اجاره را فسخ کنند. بنابراین درصورتی‌که مستاجر سه وارث داشته باشد باید هر سه نفر آن‌ها برای فسخ قرارداد توافق داشته باشند.

ودیعه قرارداد اجاره با فوت

ودیعه در واقع همان پول‌ پیش است که توسط مستاجر در ابتدای قرارداد اجاره به صاحبخانه پرداخت می‌شود. اگر مستاجر هنگام قرارداد فوت کند، مالک باید پول‌ پیش را به مراجع ذی‌صلاح پرداخت کند تا دادگاه این مبلغ را میان وراث مستاجری که فوت کرده است تقسیم کند.

از طرف دیگر، ودیعه قرارداد اجاره بعد از فوت صاحبخانه نیز باید به مستاجر پرداخت شود. دراین‌صورت وارث‌های صاحبخانه ملزم به پرداخت ودیعه خواهند بود.

قرارداد اجاره بعد از فوت

پرداخت اجاره‌بها در قرارداد اجاره بعد از فوت با کیست؟

در صورت فوت مستاجر، مالک نگران اجاره‌بها خواهد بود. به‌طور کلی بعد از مرگ مستاجر، امکان استفاده از ملک اجاره‌ای به وراث او منتقل می‌شود.

یعنی تا پایان مدت قرارداد، ورثه می‌توانند از منافع ملک استفاده کنند. در این شرایط اجاره‌بها توسط ورثه مستاجر پرداخت خواهد شد یا با توجه به شرایط قرارداد و توافق طرفین، اجاره‌نامه باطل می‌شود.

فوت مستاجر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این سرقت مجازات شدیدی دارد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۰۸ ب٫ظ

  4. بینام

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    اخه مشکل سر ورثه است که معمولا به توافق نمیرسند همین مسیله مشکل ایجاد میکنه کاش در این مواقع به جای ورثه قانون تصمیم بگیره چون ورقه به توافق نمبرسنو

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      بله توافقات بین ورثه گاهی با مشکل رو به رو می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …