چرا کلیه‌ها کوچک می‌شوند؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقتی كليه، تحت تاثير بيماری‌های مختلف قرار می‌گيرد، بافت آن آسيب ديده و دچار آسيب می‌شود كه در آن صورت تشخيص كوچک شدن كليه داده می‌شود.
کوچک شدن کلیه ها

کلیه‌ها از اعضای حیاتی بدن هستند، چرا که تقریبا ۲۰ درصد خروجی خون قلب در هر ضربان به کلیه‌ها می‌رود و این عضو وظیفه تصفیه خون و مواد سمی را به عهده دارد. کلیه‌های شما به توجه و مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند، چراکه وظایف سنگینی طی فرآیند سوخت و ساز بدن به عهده آن‌ها گذاشته شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با پدیده کوچک شدن کلیه ها آشنا شوید.

دلیل کوچک شدن کلیه ها

بی‌شک اطلاع از وظایف کلیه‌ها، شما را به ضرورت کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروز اختلالات کلیوی و نیز مراقبت از این عضو بیشتر متوجه می‌کند.

بافت‌های کلیه از بین می‌روند

در اهمیت حفظ عملکرد طبیعی کلیه‌ها همین قدر بدانید که اگرچه تعادل اسید و باز ناشی از سوخت و ساز بدن توسط سیستم تنفسی و کلیوی صورت می‌گیرد، اما قدرت کلیه‌ها در مقایسه با سیستم تنفسی برای انجام این وظیفه در بدن بی‌نهایت است.

به بیان دیگر، بیماری‌هایی مثل عفونت‌های ادراری، عفونت‌های کلیوی، بیماری‌های انسدادی که معمولا ناشی از سنگ‌های کلیوی یا انسداد‌های مادرزادی هستند و نیز عواملی، چون دیابت و فشار خون می‌توانند عروق ریز کلیه را درگیر و منجر به کوچک شدن بافت آن شوند.

کلیه‌های کوچکی که بیمار نیستند

برخی کلیه‌ها اصطلاحا مینیاتوری هستند، یعنی کلیه‌های سالمی هستند که نسبت بین بافت قشر و مرکزشان طبیعی است، ولی کوچک‌تر از حد معمولی هستند.

با این حال بیماری‌های ژنتیک در کلیه‌ها معمولا در سه ماهه اول بارداری منجر به سقط جنین می‌شود. یک سری بیماریی‌های ژنتیک وجود دارد که از نشانه‌های آن، نارسایی کلیه است.

فشار خونی‌ها بیشتر آسیب می‌بینند

فشار خون به خودی خود می‌تواند از طریق آسیب به عروق داخلی کلیه منجر به آسیب به این عضو شود. در عین حال اختلال عملکرد کلیه نیز روی فشار خون تاثیر می‌گذارد، کما این‌که تومور‌های کلیه، عفونت‌های کلیوی و ریفلاکس‌های کلیوی می‌توانند منجر به تغییرات فشار خون در افراد شوند.

درمان همیشه غیرممکن نیست

متخصصان، کوچک شدن کلیه را در واقع مرحله خاتمه یافتن فعالیت کلیه تلقی می‌کنند. با اعمال سریع و به‌موقع برخی روش‌های درمانی که می‌توانند معطوف به کنترل دیابت یا فشار خون باشند یا بهره‌گیری از روش‌های جراحی آندوسکوپیک برای از بین بردن سنگ کلیه یا از بین بردن منشاء عفونی یا تومور کلیه، می‌توان در شرایطی به حفظ کلیه امیدوار بود.

در واقع درمان احتمالی کلیه در چنین مرحله‌ای، به دو مساله بستگی دارد. یکی درمان بیماری‌های زمینه‌ای اولیه و دیگری درمان عوارضی که بر اثر این بیماری‌ها به وجود آمده‌اند.

کوچک شدن کلیه ها چیست

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب آیا غذاهای تند منجر به مرگ می‌شوند؟ را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۵۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۱۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ق٫ظ

    من به تازگی مجله رانصب کردم ،بسیارعالی.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      ممنون که همراه ما هستید دوست عزیز

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…