پخش چت خصوصی افراد چه مجازاتی دارد؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوالات بسیار پر تکرار آن است که آیا انتشار چت خصوصی افراد در فضای مجازی در نرم‌افزارهایی از قبیل اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و غیره جرم است یا خیر؟ اگر عمل ارتکابی جرم بوده قانون‌گذار چه مجازاتی را برای آن در نظر گرفته است؟
مجازات پخش چت خصوصی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند چت‌های خصوصی خود با دیگران را در فضای مجازی منتشر کنند اما قانون‌ مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ و در ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات پخش چت خصوصی می‌پردازیم.

مجازات انتشار چت خصوصی

به موجب ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی (ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای) درصورتی‌که شخصی تصویر، چت و اسرار دیگری را بدون رضایت فرد در فضای مجازی منتشر کند یا در دسترس دیگری قرار دهد به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

 عبارت افشای اسرار دیگری که به‌صورت عام در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای به کار رفته است چه مواردی را شامل می‌شود؟

بر طبق قسمت اخیر بند ۸ ماده واحده احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانون‌گذار به توضیح عبارت افشای اسرار پرداخته است. این قانون افشای اسرار را شامل افشا کردن مضمون نامه‌ها، نوشته‌ها، عکس‌های فامیلی و فیلم‌های خانوادگی دانسته است.

بنابراین چت‌های خصوصی افراد جزو اسرار خصوصی فرد به‌حساب می‌آیند. بنابراین پخش کردن آن‌ها بدون کسب رضایت از صاحب آن، زمانی‌که ضرری به حیثیت و آبروی شخص بزند مجازاتی شدید دارد.

 مجازات پخش چت

 مجازات تهدید به انتشار چت خصوصی افراد 

اگر شخصی چت‌های خصوصی فردی را منتشر نکند و فقط فرد را تهدید به پخش آن‌ها کند، آیا قانون‌گذار برای فرد تهدیدکننده نیز مجازات وضع کرده است؟

پاسخ به موجب ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مثبت است. طبق این قانون اگر ثابت شود شخصی، دیگری را تهدید به انتشار چت‌های خصوصی وی کند که در اختیارش است، این شخص نیز به مجازات تا ۷۴ ضربه شلاق یا زندان از دو ماه محکوم می‌شود.

پخش چت خصوصی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این سرقت مجازات شدیدی دارد را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …