تأثیر خواب بر سلامت پوست

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کنترل پیری پوست در دست شماست؛ میزان خواب.
پیری پوست

اواخر ۲۰ سالگی و آغاز دوران ۳۰ سالگی معمولا تأثیرات بالا رفتن سن و پیری پوست آشکار می‌شود؛ آثاری همچون افتادگی پوست، ایجاد چروک و تیرگی زیر چشم‌ که کیفیت و زیبایی پوست را خدشه‌دار می‌کنند. بیشتر این آثار به‌دلیل عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه ماورا بنفش نور خورشید، آلودگی هوا و انواع آلودگی‌های ماندگار بر سطح پوست ایجاد می‌شود. اما کنترل یک عامل مؤثر در سلامت پوست یعنی “میزان خواب “در دست شما است.

خواب چگونه باعث پیری پوست می‌شود؟

محققان دریافته‌اند که سلول‌های پوست در طول شب و هنگام خواب بازسازی می‌شوند. بنابراین اگر شب‌ها کمتر از ۷ ساعت می‌خوابید، فرصت لازم را به پوستتان نمی‌دهید تا خود را از آسیب‌های محیطی بازسازی کند. وقتی خواب هستید، بدن شما کلاژن می‌سازد. کلاژن پوست را جوان و سالم نشان می‌دهد. در اواخر ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. از آن‌جا که تولید کلاژن به‌شدت به فرایند‌های تنظیم ایمنی بدن که در شب اتفاق می‌افتندبستگی دارد، کمبود خواب تولید کلاژن را بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دوره‌های طولانی کم‌خوابی و بی‌خوابی موجب شکستن بافت بیرونی و محافظ پوست هم خواهد شد. علاوه بر این کمبود خواب خود موجب افزایش میزان استرس در بدن می‌شود که برای سلامت پوست مضر است. به این ترتیب کمبود خواب باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

تأثیر خواب کم بر رنگ پوست

کمبود خواب می‌تواند در طولانی‌مدت بر رنگ پوستتان نیز اثر بگذارد. خواب ناکافی گردش خون را در پوست کاهش می‌دهد. احتمالا دایره‌های تیره‌رنگی را که پس از بی‌خوابی زیر چشمتان ایجاد می‌شوند، دیده‌اید. برای داشتن پوستی شفاف و گونه‌هایی قرمز و زیبا، لازم است هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. گردش کافی خون در پوست، زیبایی و درخشان بودن آن را میسر می‌کند.

منبع: سلامت نیوز

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…