داستان گورستان عجیب مازندران

۹
19
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبرستان سفید چاه استان مازندران یکی از این جاذبه‌های گردشگری تاریخی و شگفت‌انگیز ایران است که از علاوه‌بر قدمت بسیار، به عنوان مکانی اسرارآمیز نیز شناخته می‌شود.
گورستان مرموز مازندران

قبرستان سفید چاه در سرزمین سبز استان مازندران، بخش یانه‌سر، از توابع شهرستان بهشهر و در روستای سفید چاه واقع شده است. این گورستان مرموز و تقریبا ناشناخته سال‌هاست گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با گورستان مرموز مازندران مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

معرفی گورستان مرموز مازندران

این مکان از قبرستان‌های قدیمی و تاریخی مسلمانان در استان مازندارن است و قدمت آن به حدود ۱۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد. بومیان و مردمان محلی این منطقه از گذشته اجساد خود را در این قبرستان به خاک سپرده‌اند. آن‌ها معتقد هستند اجساد دفن شده در این قبرستان هرگز نپوسیده و هیچ آسیبی نمی‌بینند. امروزه نیز نه تنها مردمان محلی، بلکه از مناطق، شهرها و روستاهای دور و نزدیک نیز، افراد اجساد خود را برای دفن به این قبرستان سپید می‌آورند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب این منطقه در ایران تکه‌ای از مریخ است! را هم بخوانید.

قبرستان قدیمی در مازندران

بر اساس تحقیقات به عمل آمده بر روی خاک قبرستان سفید چاه که به قبرستان سپید نیز شهرت دارد، آهک موجود در خاک این قبرستان بسیار بالا است، به گونه‌ای که رنگ خاک آن به سفیدی می‌زند.

وجود این خاک آهکی سفید سبب تاخیر در فساد اجساد دفن شده در این قبرستان می‌شود. گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این مکان با نام قبرستان سپید نیز به دلیل همین خاک سفید رنگ است.

ویژگی‌های دیگر گورستان سفید چاه

از ویژگی‌های دیگر این قبرستان وجود سنگ قبرهای ایستاده در بخش تاریخی و قدیمی آن است. هر کدام از این سنگ قبرها نیز با توجه به قدمت، فرهنگ زمان و شغل و شخصیت فردی که در آن جایگاه دفن شده‌اند با نقش و نگارهای خاص حکاکی و تزیین شده‌اند.

جنسیت افراد دفن شده در اینجا به روش خاصی نشان داده شده است. در صورتی که بالای سنگی که بر روی قبر نصب شده شکل یک شانه دوسر وجود داشته باشد، این قبر متعلق به یک مرد بوده و در صورت وجود شکل شانه یک سر بر روی سنگ قبر، فرد دفن شده در آن جایگاه یک زن است.

در این قبرستان سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران دارای پیشینه معماری‌اند. سنگ قبرهای محرابی قبرستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است و از نقوش تزیینی به ویژه اسلیمی و هندسی به صورت متقارن، در تمام سطوح استفاده شده است. قدیمی‌ترین سنگ قبر صندوقی به تاریخ ۸۹۶ هجری قمری تعلق دارد.

قبرستان قدیمی در مازندران

مزارهای معروف این گورستان

از قبرهای افراد معروف که در این قبرستان قرار دارد می‌توان به قبر ملک بادله حاکم شمال، ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند ‌اشاره کرد. این قبرستان و قبرهای موجود در آن در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به برج شگفت‌انگیزی که شاهد اولین پرواز انسان بود! بزنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۴۳ ق٫ظ

    حالا یکم دیرتر پوسیده بشه، چه فرقی داره! بیشتر واسه گول زدن مردمه

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. فری

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۴۶ ب٫ظ

  4. قاصم الجبارین

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ب٫ظ

    ادمین چرا شلوغش میکنی. هی تیتر میزنی. مرموز ترین و ترسناکترین. گورستان. جهان. والله امن ترین و باصفا ترین. گورستان. جهانه. بجای. ترساندن. مردم. لطف کن از. چشمه سارانشو تفرجگاه های. ییلاقی و زیبا. با چشم انداز. بینظیرو روستا های. سرسبز و با صفاش. بگو مردم. برن. جذب. شگفتی و زیباییش. بشوند. و لذت. ببرند و عبرت. هم بگیرند. در ضمن. آذامستان. شهدای. شهرستان گلوگاه و منطقه. در همانجا ایت

    پاسخ

    • زینب حلبی نژاد

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      سپاس از نظرات شما
      در دستور کار قرار می‌گیرد

      پاسخ

  5. کامبیزطالبی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۲۳ ب٫ظ

    اول اینکه پلور شهرستان نیست یه محله ازتوابع شهرامل نویسنده باید بلدباشه وقتی مطلب مینویسه اول جغرافیا بخون بعدبیامطلب بنویس

    پاسخ

  6. مه

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۳۸ ب٫ظ

    مازندرانیا همه چیزشون عجیبه نه تنها گورستانشون

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…