نکات بسیار مهم در مورد شروط ضمن عقد ازدواج

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از نکات بسیار مهمی که پیش از ازدواج باید به آن توجه کنید نکات قانونی در مورد شروط ضمن عقد ازدواج است.
نکات مهم در شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد، شروطی هستند که گاهی حقوق و وظایف زوجین را کاهش یا افزایش می‌دهند. شرط تنصیف دارایی و حق طلاق نیز اط موارد دیگری هستند که به عنوان شروط ضمن عقد ذکر می‌شود. همچنین می‌توان شروط دیگری، مانند حق اشتغال، حق خروج از کشور و غیره را نیز قید نمود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در شروط ضمن عقد می‌پردازیم.

دانستنی‌های حقوقی در مورد شروط ضمن عقد

حق طلاق: در قوانین ایران حق طلاق از حقوقی است مردان دارند اما زوجنین می‌توانند این حق را برای زن نیز در نظر بگیرند. یعنی مرد به زن وکالت در طلاق بدهد که زن هر زمان که بخواهد بتواند به صورت یک‌طرفه طلاق بگیرد. لازم به ذکر است زوجین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و این حق را برای زن ثبت کنند.

حق تعیین مسکن: تامین کردن مسکن توسط مرد جزو حقوق و نفقه زن است. مرد باید خانه‌ای بر اساس شان زن تامین کند. زن نیز موظف است در منزلی که مرد تهیه کرده است زندگی کند. یکی از شروطی که ضمن عقد ازدواج می‌توان ذکر کرد، آن است که زن حق تعیین مسکن داشته باشد و محل سکونت را تعیین کند.

 شروط ضمن عقد

حق تنصیف اموال: یکی از شروطی که می‌توان ذکر کرد حق تنصیف اموال است. این مورد در‌صورتی است که زن تقاضای طلاق نکرده باشد. همچنین سوءاخلاقی زن نداشته باشد. اگر این شرایط موجود باشد، نصف اموال و دارایی که مرد در زمان زندگی مشترک کسب کرده است به زن تعلق می‌گیرد.

حق اشتغال: یکی از حقوقی که زنان می‌توانند به عنوان شرط ضمن عقد درخواست کنند حق اشتغال است. اگر زن حق اشتغال نداشته باشد مرد می‌تواند به دلیل عدم سازگاری شغل زن با شان و حیثیت خانوادگی و همین طور، مصالح خانوادگی، از شغل زن جلوگیری کند. در این‌صورت مرد به دادگاه مراجعه کرده و درخواست عدم اشتغال زن را می‌کند.

حق خروج از کشور: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران زنان حق خروج از کشور بدون اجازه همسر خود را ندارند. از دیگر شروطی که می‌توان ضمن عقد ازدواج ذکر کرد حق خروج از کشور است تا دیگر نیازی به اجازه جداگانه نباشد. این حق باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و ثبت در سند ازدواج، کافی نیست.

شروط ضمن عقد ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زنان در ازدواج موقت، فقط این حقوق را دارند  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۴۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۴۳ ق٫ظ

    وقتی مرد عوضی باشد اینقدرهواسش جمع ازروز اول که هیچ قبل از ازدواج هم هیچ اموالی وپولی به اسم خودش ثبت نمیکنه ویااینکه در دوران آشنایی جوری برخورد میکنه که ذهن دختر ویاهمسر بی گناه به این خطور نکنه که حق اشتغال بگیره حتی اگربهترین شغلوداشته باشه وبه دروغ اینقدر خودشوجوری نشون بده که من فرهنگم اینه که بعد ازدواج جای خوب شهر زندگی میکنم ودخترحتی به ذهنش نمیرسه که حق مسکن براخودش انتخاب کنه وقتی ازهمه حقوحقوق حتی شغلی که داشتی محروم شی حق خروج از کشور به چه دردت میخوره بادست خالی دیگه تصور کنید این پسر چطور مهریه خواهد داد وقتی بااین همه مکر وحیله وارد زندگی میشه

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما. اطلاع و آگاهی از این شروط و قوانین باعث می‌شود زوجین در مورد این شروط با هم به توافق برسند.

      پاسخ

  3. زانیار

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۰۸ ب٫ظ

    حق ها رو بدیم که راحت مهریه رو بگیره به ریشمون بخنده

    اصلا تمام حقوق حتی طلاق برای زن ولی مهریه ۰

    چرا به مردها ظلم میکنید چه دلیلی داره حقوق رو‌مرد بده و خودشو بندازه تو گرفتاری و استرس

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

      سلام ، ممنون از نظر شما. زوجین این شروط را می‌توانند هنگام عقد نکاح ذکر کنند اما الزامی به این کار وجود ندارد و آقایان می‌توانند این شروط را قبول نکنند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …