این عادات باعث آلزایمر زود هنگام می‌شوند!

۱۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از دانشمندان معتقدند کاهش سن آلزایمر در جهان، به سبک زندگی افراد برمی‌گردد. به استفاده از فناوری، غذایی که روزانه مصرف می‌شود، فعالیت بدنی، استرس و کیفیت خواب.
سبک زندگی بدون آلزایمر

این نوع سبک زندگی اجتناب‌ناپذیر بوده و ممکن است زمینه بروز آلزایمر را فراهم کند البته این دلیل نمی‌شود برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری، اقدامی موثر انجام ندهید؛ آن هم زمانی که بدانید ابتلا به آلزایمر یکی از پنج علت مرگ در افراد بالای ۶۵ سال است و ابتلا به اختلال شناختی و مغزی، نسبت به چهار سال قبل دو برابر بیشتر شده است. مجله دلتا در ادامه درباره سبک زندگی بدون آلزایمر صحبت کرده است.

سبک زندگی بدون آلزایمر چیست

فناوری

خانواده‌هایی که اجازه استفاده از تلفن همراه را در سنین پایین به فرزندان خود می‌دهند باید منتظر عواقب آن نیز باشند. طبق نتایج تحقیقات، این کار باعث فراموشی زودهنگام می‌شود. در مورد افراد بالغ نیز این خطر وجود دارد. اگر راست دست هستید و در زمان مکالمه گوشی تلفن‌تان را روی گوش سمت راست می‌گذارید، بیشتر از افراد چپ دست در معرض ابتلا به فراموشی هستید و بیشتر از آن‌ها احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوید. استفاده از تلفن‌همراه، دستگاه‌های الکترونیک متصل به اینترنت، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، می‌تواند به فراموشی زودهنگام کمک کند.

سبک زندگی بدون آلزایمر را بشناسید

استرس

زندگی سخت است، هر روز اجناس ضروری افزایش قیمت پیدا می‌کنند، کرونا هم که تمام نمی‌شود و مسائل ریز و درشت زیاد دیگری، برای شما استرس‌زا است، همه این‌ها می‌تواند به استرس همیشگی در شما منجر شود. استرس هم دلیل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

اضطراب رابطه مستقیمی با حافظه و مهارت فکری دارد و همیشه هم در افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، دیده می‌شود. هر زمانی که استرس می‌گیرید، هورمون‌هایی در مغز ترشح می‌شود که پروتئینی به نام بتاآمیلوئید تولید می‌کنند. تجمع بتاآمیلوئید در مغز پلاک‌هایی را ایجاد می‌کند که ارتباط بین سلول‌های مغز را مختل می‌کند و باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود.

استرس، سبک زندگی بدون آلزایمر

ورزش

انجام حرکات ورزشی از بروز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. با هر بار ورزش کردن، مغز سلامت بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به قبل پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌تواند باعث کاهش ابتلا به فراموشی شود.

برخی رشته‌های ورزشی هستند که برای مغز سالم‌ترند و خطر ابتلا به آلزایمر را هم کاهش می‌دهند. اگر پیاده‌روی نمی‌کنید، باید در روند زندگی‌ خود تجدیدنظر کنید. پیاده‌روی دشمن آلزایمر است. آن هم پیاده‌روی سرعتی.

ورزش ، سبک زندگی بدون آلزایمر

خواب

همه می‌دانند شب‌زنده‌داری یا بی‌خوابی، چقدر می‌تواند روی تمرکز و فراموشی تاثیرگذار باشد. شب‌زنده‌داری، پروتئین تاو را در مغز ترشح می‌کند. این پروتئین ارتباط زیادی با بخش‌هایی از حافظه دارد و باعث فراموشی و اختلال در مغز می‌شود. هنگام خروپف پروتئین تاو بیشتری در مغز ترشح می‌شود و این به معنی کاهش حافظه است. اگر خروپف می‌کنید به فکر درمان باشید. وابستگی به مصرف مداوم قرص‌های خواب‌آور احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

خوابیدن صحیح

تغذیه

سال‌ها است بر ارتباط عملکرد مغز با تغذیه تاکید می‌شود. تغذیه نقشی مهم در حافظه شما دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در حفظ حافظه بسیار مهم‌اند. فولات، ویتامین‌های A و E، امگا ۳، روی و مصرف روزانه سبزیجات و میوه‌ها مانند، میگو و ماهی، پرتقال، گریپ‌فروت، فلفل سبز، سیب‌زمینی، آجیل، خشکبار و دانه گندم می‌تواند به حافظه شما کمک کند.

در تحقیقات منتشرشده، بر نقش اسید فولیک برای کاهش سرعت پیشروی آلزایمر تایید شده است. رابطه کاهش میزان فولات با ابتلا به زوال عقل، رابطه‌ای تنگاتنگ است.

تغذیه مناسب

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب نکات طلایی تغذیه در فصل بهار چیست؟ را بخوانید.

۱۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۴۱ ق٫ظ

    عالیه تشکر میکنم از شما عزیزان انشالله همیشه سلامت باشید 🌺🌺🌹🌹

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ق٫ظ

      درود بر شما و سپاس از حضورتون در مجله

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۱ ب٫ظ

    باتشکر از مطالب جالب شما ، موفق باشید انشالله

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۶ ق٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۵۷ ب٫ظ

      ممنون که لطف دارید به مطالب مجله

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

  8. اسماعیل امیرصالحی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۲ ب٫ظ

    با درود امروز مطالب ارزشمندی را در این بخش مرورنمودم واستفاده سرشاری از آنها بردم مجله خبری کم نظیری هستش سپاسگزارم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      ممنون از شما که همراه ما هستید دوست عزیز. لطف کردید بابت خواندن مطالب مجله

      پاسخ

    • مونا غریبی

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      با سلام، ممنون از همراهی و لطف شما مخاطب گرامی.🌹

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…