راز گورستان عجیب و مرموز بم چیست؟

۱۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گورستان کودکان ایستاده ارگ بم سال‌هاست که بحث برانگیز گشته است. به راستی پشت این گورهای عجیب نوزادان چه داستانی نهفته است؟
گورستان عجیب بم

دیوارهای ارگ بم سال‌هاست که گورستانی از کودکان و نوزادان ایستاده در خود جای داده است. معمایی بحث‌برانگیز که سال‌ها تیتر رسانه و روزنامه‌های رسمی بود. این موضوع به اندازه‌ای عجیب و مشکوک است که باستان‌شناسانی از ژاپن هم به شهر بم رفتند تا سر از معمای این بنا در آورند. برای آشنایی بیشتر با گورستان عجیب بم مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

این گورستان چگونه کشف شد؟

سال ۱۳۸۲، پس از زلزله بم، کارشناسانی ایرانی به نام نرگس احمدی به این شهر رفت تا گزارشی درباره میزان خرابی‌هایی به‌وجود آمده تهیه کند. او طی این گزارش ناگهان با استخوان‌هایی که از دیوار ارگ بم بیرون ریخته بودند مواجه شد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب این منطقه در ایران تکه‌ای از مریخ است! را هم بخوانید.

قبرستان ایستاده بم

با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد تعداد ۶۸ جسد کودک و نوزاد در دیوارهای ارگ بم کشف شدند. طول عمر این جسدها به سال‌های دور بر می‌گردد. به‌طوری می‌توان گفت که دیوارهای ارگ بم گورستان ایستاده کودکان است.

طی بررسی‌های انجام شده دو تن از این کودکان دفن شده دارای گیره پلاستیکی بند ناف بودند که نشان دهنده معاصر بودن آن‌ها بود. این کودکان در پارچه بیمارستانی پیچیده شده و جایی گذاشته بودند که نشان می‌داد عمل دفن بعد از وقوع زلزله انجام شده است. میزان پوسیدگی و تعفن بدن این کودکان نشانگر آن است که احتمالا شش ماه تا حداکثر دو سال بیشتر از زمان مرگ و تدفین آنان نگذشته است. به این ترتیب ارگ بم از دوران صفویه تا همین سال‌های اخیر میزبان جنازه ده‌ها کودک بوده که به اصطلاح به آن گورستان ایستاده کودکان می‌گویند.

شیوه عجیب دفن این کودکان

بر روی کفن این کودکان نقش و نگارهایی وجود دارد که خلاف قوانین اسلام است، شرعا هیچ مسلمانی نباید بر روی کفنش نقشی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه غیر مسلمان‌ها اجازه دفن مردگان خود را در کنار مسلمانان ندارند، از همین رو ممکن است دفن کردن این کودکان در دیوارهای ارگ همین موضوع باشد. اما نبود بقایای افراد بالغ این فرضیه را ضعیف می‌کند.

قبرستان ایستاده بم

یکی از محققان می‌گوید که قدمت بچه‌ها مربوط به بازه زمانی پس از مرمت حصار در اثر حمله افغان‌ها تا زمان ارگ در دوره قاجار بوده است. دورانی که ارگ بم درگیری‌های کمتری را شاهد بوده و این موضوع اصلا منطقی نیست که فردی بچه‌اش را در جایی که ممکن است خراب شود دفن کند. او معتقد است که در کرمان آیین‌ها و فرقه‌های بسیاری بوده است که تقریبا به هیچ‌وجه در موردشان چیزی منتشر نشده است.

به‌نظر می‌رسد تمامی کودکان دفن شده پسر باشند. گمان می‌رود که این یک رسم پسرکشی بوده که در دوره‌ای از تاریخ ایران وجود داشته است.

قبرستان ایستاده ارگ بم

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به برج شگفت‌انگیزی که شاهد اولین پرواز انسان بود! بزنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  3. احمد

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    سلام
    مطالب فوق بر اساس چه مستنداتی ارائه شده است؟

    پاسخ

    • زینب حلبی نژاد

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      منبع را در انتهای متن می‌یابید
      سپاس از نظرات شما

      پاسخ

      • امین

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۵۲ ب٫ظ

        علت دفن بچه در دیوار ارگ اینه ک موقع ساخت دیوار هر کس ک می مرده دیگه دفنش نمیکردن داخل دیوار میزاشتنش و روش رو با گل میگرفتن علتش همینه

        پاسخ

    • ناشناس

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۳۳ ب٫ظ

      بسیارعالی بود

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۱۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…