داستان کلیسای شگفت‌انگیز ارومیه چیست؟

۳
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلیسای ننه مریم (مشهور به سنت ماری در جهان) یکی از جاذبه‌های شهر ارومیه است که پس از کلیسای بیت لحم در فلسطین، دومین کلیسای باستانی جهان به حساب می‌آید.
کلیسای باستانی ارومیه

این بنای باستانی، واقع در شهر ارومیه، یکی از متفاوت‌ترین بناهای باستانی ایران است. قدمت این کلیسا به سال‌های پس از میلاد مسیح بازمی‌گردد. ساخته شدن این کلیسا داستان جذابی دارد. اگر دوست دارید داستان کلیسای باستانی ارومیه را بدانید مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

کلیسای ننه مریم کجاست؟

کلیسای باستانی ارومیه در مرکز این شهر قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید از سمت شمال یا غرب ارومیه، از اتوبان دکتر باهنر اقدام کنید. هنگامی که به مرکز شهر رسیدید، وارد خروجی خیابان مدرس شوید و آن را تا میدان ایالت ادامه دهید. سپس وارد سومین خروجی میدان یعنی خیابان امام خمینی (ره) شوید. دومین خیابان در سمت راست خیام جنوبی است که کلیسای ننه مریم ارومیه در آن قرار دارد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب راز گورستان عجیب و مرموز بم چیست؟ را هم بخوانید.

کلیسای سیر ارومیه

داستان ساخته شدن این کلیسا

روایت اول

طبق این روایت، در کتب تاریخی آمده که سه تن از موبدان زرتشتی که تولد حضرت عیسی (ع) را پیش‌بینی کرده بودند، پس از سفر به اورشلیم، از صحت پیش‌بینی خود آگاه می‌شوند. داستان از آن قرار بود که این سه نفر در یکی از شب‌ها در معبد خود مشغول به ستایش بودند و ناگهان ستاره‌ای درخشان را می‌بینند که به‌سمت شرق در حرکت بود. آن‌ها این ستاره را نشانه‌ تولد مسیح (ع) می‌دانند و بلافاصله به‌طرف ستاره حرکت می‌کنند‌‌ تا به اورشلیم می‌رسند.

آن‌ها پس از سفر خود به ارومیه برگشتند و معبد زرتشت را به کلیسا تبدیل کردند. نام دو تن از این افراد، ملکوم و بخت نصر بود؛ اما از نفر سوم هیچ اطلاعی در دسترس نیست. سنگ قبر این سه نفر نیز تا سال ۱۹۱۵ میلادی در ورودی کلیسا قرار داشت تا اینکه در این سال توسط روس‌های ارتدوکس به یکی از موزه‌های کیف منتقل شد.

روایت دوم

روایت دیگری نیز وجود دارد که این مکان مذهبی را نخستین کلیسای مشرق‌زمین معرفی می‌کند. نویسندگان آشوری و مسیحی معتقدند که این کلیسا در بدو ساخت به‌عنوان آتشکده‌ استفاده می‌شد و روزگاری از معروف‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان بوده است؛ اما زمانی که آن‌ها دین مسیح را پذیرفتند، این بنا را به کلیسا تبدیل کردند.

کلیسای سیر ارومیه

افراد مشهوری که از این کلیسا دیدن کردند

از جمله افراد مشهوری که از این کلیسا دیدن کرده، مارکوپولو جهانگرد معروف است که در سفرنامه‌های خود از آن نام برده است. کلیسای ننه مریم یکی از آثار تاریخی آشوریان ارومیه است که در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۲ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به این منطقه در ایران تکه‌ای از مریخ است! بزنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…