آیا مادر می‌تواند بدون اجازه، فرزند را از کشور خارج کند؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می‌شود توسط افرادی که حضانت فرزند را بعد از طلاق دارند آن است که در صورت داشتن حق حضانت می‌توانند فرزند را از کشور خارج نمایند یا نیاز به اجازه هر یک از والدین به‌صورت جداگانه است.
اجازه خروج فرزند از کشور

از مسائل بسیار مهم که هنگام طلاق و جدایی زوجین پیش می‌آید، مسئله نگهداری و حضانت فرزندان است. سرنوشت و آینده فرزندان در گرو تصمیماتی است که والدین یا قاضی پرونده برای آنان در نظر می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجازه خروج فرزند از کشور می‌پردازیم.

آیا اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور ضروری است ؟

از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم آن است هر کدام از پدر و مادر که حضانت بر عهده اوست نمی‌تواند فرزند را بدون اجازه والد دیگر از کشور خارج کند. همچنین نمی‌تواند حتی به شهر دیگری ببرد که ملاقات طرف دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده مقرر کرده: «صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا خارج از کشور فرستاد. این موضوع فقط در صورتی امکان دارد که دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند. دادگاه با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌ حق این امر را اجازه می‌دهـد. دادگاه در صـورت موافقت با خـارج کردن صغیـر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی ‌نفع، برای تضمین باز گرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی اخذ می‌کند.»

 اجازه خروج فرزند

اگر حضانت فرزند با مادر باشد طبق ماده ۱۸ قانون گذرنامه، برای اشخاص زیر ۱۸ سال اجازه پدر برای خروج از کشور لازم است. داشتن حضانت فرزند برای مادر به این معنی نیست که وی می‌تواند فرزند خود را بدون اجازه پدر از کشور خارج کند.

حال اگر حضانت فرزند با پدر باشد وی می‌تواند برای فرزند خود درخواست گذرنامه کند. در این شرایط نیازی به اجازه مادر نیست. البته نکته مهم آن است که مادر می‌تواند با درخواست به اداره گذرنامه از خروج فرزند خود از کشور ممانعت به عمل آورد.

 خروج فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط به نام زدن ملک به عنوان مهریه همسر  را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …