افزایش وام مسکن در سال ۹۸ در هاله ای از ابهام

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدتهاست که موضوع افزایش وام مسکن در سال98 در رسانه ها و در سطح مسئولان محل بحث نمایندگان مجلس و دولت است و به نظر می‌رسد در سال آینده این بحث ها داغ‌تر شود.
افزایش وام مسکن در سال 98

موضوع افزایش وام مسکن پس از اظهار نظر وزیر مسکن در رابطه با عدم افزایش تسهیلات بار دیگر واکنش طرف های موافق و مخالف را برانگیخت. اینکه در نهایت افزایش وام مسکن در سال ۹۸ رقم خواهد خورد یا خیر همچنان در کشاکش دولت و مجلس است.

به گزارش مجله دلتا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در جریان افتتاح یکی از پروژه های مسکن مهر گفت: “دولت به دنبال تسریع در روند ساخت و ساز است.” از این رو برنامه ای برای افزایش وام مسکن در سال ۹۸ وجود ندارد.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر برای نیازمندان

وی در ادامه افزود: در همین راستا هم قراردادهایی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی بسته شده است. دولت با این قراردادها در صدد ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: ‌این برنامه مربوط به اقشاری است که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند که در این رابطه زمین در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار داده و قرار خواهیم داد، از پروژه های مسکن مهر حدود ۶۰ هزار واحد در سطح کشور به کمیته امداد ارائه شد که آنها ۱۰ هزار واحد را در اختیار گرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یک معاهده و قرارداد بین کمیته امداد و بنیاد مسکن نیز ایجاد شده که سازمان برنامه و بودجه حمایت کرده و این برنامه‌ها استمرار خواهند داشت تا دهک‌های یک و دو تحت پوشش قرار بگیرند.

اسلامی در خصوص وام مسکن گفت: قصد افزایش وام مسکن را نداریم چراکه وام مسکن به افزایش قیمت مسکن کمک می‌کند و سبب می‌شود مشکلاتی ایجاد شود، هدف ما کنترل قیمت تمام شده با چند تدبیر است‌.

افزایش وام مسکن در سال ۹۸ موضوعی است که در یک سال اخیر محل اختلاف دولت و برخی نمایندگان مجلس است.

افزایش وام مسکن در سال 98

به این ترتیب که از طرفی دولت راه برون رفت از رکود را حمایت از انبوه سازان و تسهیل در ساخت و ساز مسکن می‌داند، اما مجلس به دنبال تقویت طرف تقاضا است.

مجلس به دنبال افزایش وام مسکن

نظر به جهش ۹۰ درصدی قیمت مسکن طی ۱۱ ماه گذشته مجلس طرحی را در دستور کار قرار داده که در آن در صدد افزایش وام مسکن یکم به ۳۰۰ میلیون تومان است.

استدلال نمایندگان در ارتباط با افزایش وام مسکن یکم این است که تورم زیاد و ناگهانی بازار مسکن فاصله قشرهای  متوسط و ضعیف جامعه را تا خانه دارشدن بسیار زیاد کرده است.

از این رو لازم است که با حمایت از خانه اولی‌ها و افزایش قدرت خرید آنها از طریق افزایش وام مسکن یکم،بازار خرید فروش خانه را گرم کنند.

مخالفت دولتی ها با افزایش وام

در مقابل مسئولان اجرایی و در راس آن، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مخالف افزایش وام مسکن یکم هستند.

دلیل آنها نیز اوضاع اقتصادی جامعه و شرایط دریافت وام مسکن یکم است. هم اکنون میزان سپرده مورد نیاز برای بهره‌مندی از تسهیلات و همین‎طور بازپرداخت اقساط آن به نسبت درآمد خانوار بیشتر است.

در واقع در شرایطی که خانواده‌ها توان باز پرداخت و سپرده‌گذاری برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی را ندارند، نمی‌توان انتظار داشت که در مورد وام ۳۰۰ میلیون تومانی انعطاف داشته باشند.

براین اساس دولتی‌ها معتقدند: افزایش وام مسکن نه فقط به صلاح خانواده‌ها و مسکن اولی‌ها نیست؛ بلکه منجر به افزایش میزان بدهی آنها و همین‎طور کاهش توان بانک مسکن خواهدشد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…