ازدواج‌هایی که جرم هستند

۴
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج امر مقدسی است که به آن توصیه شده است اما گاهی ممکن است در زمان ازدواج جرایمی صورت بگیرد.
ازدواج هایی که جرم هستند

گاهی با انجام دادن یک‌سری کارها شما جرمی انجام داده‌اید اما گاهی با انجام ندادن یک‌سری از کارها شما مجرم شناخته می‌شوید. در ازدواج نیز به همین صورت گاهی با انجام دادن و گاهی با انجام ندادن کارهایی مرتکب جرمی می‌شوید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ازدواج هایی که جرم هستند می‌پردازیم.

این جرایم ممکن است در ازدواج محقق شود

ازدواج باید ثبت قانونی شود

شاید بسیاری از افراد هنگام ازدواج به موضوع ثبت نکاح اهمیت چندانی ندهند. گاهی پیش می‌آید بدون اینکه زوجین مقصر باشند، به محضر نامعتبر رجوع کرده باشند یا به عاقدی مراجعه کنند اما بعدا مشخص شود اصلا عقد نشده بودند. ازدواج در دفاتر رسمی فقط ثبت می‌شود، پس به این موضوع دقت کنید تا بعدا در مورد طلاق و دیگر موارد به مشکل بر نخورید. اگر وقایع در خصوص ازدواج ثبت نشوند مثل طلاق یا ازدواج، مرد به یک سال حبس تعزیری محکوم می‌شود. در قانون، مجازاتی برای زن در نظر گرفته نشده است.

در ازدواج فریب نخورید

گاهی پیش می‌آید افراد به دلیل علاقه شدیدی که به طرف مقابل خود دارند هنگام ازدواج دروغ می‌گویند. مثلا: تحصیلات عالی دارند، موقعیت اجتماعی مناسبی دارند، شغل و سمت خاصی را دارا هستند. این دروغ‌ها باعث می‌شود در خیلی از موارد ازدواج صورت گیرد. حال این دروغ از طرف زن یا مرد می‌تواند باشد. مجازات این افراد طبق قانون مجازات اسلامی به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

جرایم در ازدواج

ازدواج با دختر نابالغ

در قانون ۱۰۴۱ قانون مدنی در این خصوص صحبت شده است: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن سیزده سالگی تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن پانزده سال تمام شمسی منوط به اجازه ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است. اگر مردی بدون رعایت این شرایط، از جمله رعایت سن و حکم دادگاه ازدواج کند مجازات خواهد شد.

ازدواج کردن بدون توجه به موانع موجود

ماده ۶۴۳ قانون مجازات اسلامی در این خصوص بیان کرده است: هرگاه کسی عالما زن شوهردار یا زنی را که در عده دیگری است برای مردی عقد کند به حبس از شش ماه تا سه سال یا از سه میلیون تا ۱۸میلیون ریال جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. اگر این فرد دارای دفتر ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی باشد برای همیشه از تصدی دفتر محروم خواهد شد.

 ازدواج های مجرمانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط به نام زدن ملک به عنوان مهریه همسر را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  3. حضرت عشق

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ب٫ظ

    باسلام.اینکه برخی ازدواج ها جرم است چون اصلا در ماهیت ازدواج نیست.اولا گذاشتن ازدواج و طلاق درکنارهم غلط است چراکه قبل ازمقوله ازدواج باید هزاران نوع آموزش و مهارت صورت بگیرد و بعد ازازدواج هم باید برای حفظ بنیان خانواده بی نهایت تلاش کرد.ثانیا کسی که برای ازدواج باکسی به او دروغ میگوید او را دوست ندارد و خود هنوز تربیت لازم و بلوغ کافی برای ازدواج را ندارد .سه اینکه سن ملاک بلوغ برای ازدواج نیست .و ۴اینکه به علت حرمت عظیمی که برای تولید نسل پاک قرار داده شده حبس این جرایم کافی نیست و اصلا حبس مجازات درستی برای اینگونه جرائم نیست.فرد دروغگو یامجرم باید به آموزش اجباری و توبه و جبران خطای خود اقدام کند وگرنه چنین تجاوز به عنفی اصلا و ابدا پوزش پذیر نیست و باحبس زندان خطایش بخشودنی نیست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …